Verlenging N60 blijft voer voor discussie

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN RONSE

De wegversmalling in Nukerke, waar de N60 nog moet doorgetrokken worden.
Ronny De Coster De wegversmalling in Nukerke, waar de N60 nog moet doorgetrokken worden.
Al decennialang staat de verlenging van de N60 ter discussie in Ronse. Hoewel de gewestweg een Vlaamse aangelegenheid is, kunnen de lokale partijen wel politieke druk uitoefenen op de afhandeling van het dossier, maar niet iedereen vindt dat prioritair.

Doortrekking van de N60 goed voor economie

Brigitte Vanhoutte

Zowel N-VA, Open Vld als CD&V zijn voorstanders van een doortrekking van de N60. De partijen willen dat gecombineerd zien met de zuidelijke ontsluiting van de stad. "Zowel voor de leefbaarheid van de stadskern als voor de economie is de N60 belangrijk. We zullen blijven ijveren bij de hogere overheden om een doorbraak te realiseren", verduidelijkt Brigitte Vanhoutte (N-VA). Ook voor CD&V is de doortrekking noodzakelijk. "We staan achter de doortrekking van de N60 en de zuidelijke omleiding, maar op welke manier dat gebeurt, dat is voer voor discussie", zegt Luc Dupont. Zijn partij wil afwachten welke alternatieven studiebureau De Werkvennootschap uitwerkt. Voor Open Vld is het in dit dossier ook belangrijk dat er een samenwerking komt met de omliggende gemeenten, ook in Wallonië. "We moeten politieke druk zetten zodat de N60 niet stopt aan de grens van Ronse, maar doorloopt naar de E429 en Frankrijk", vindt Tom Deputter.

Het debat over de N60 duurt al veel te lang. Onze prioriteit? Minder vrachtverkeer in de kern

Lech Schelfout

Groen wil dat Ronse de doortrekking van de N60 loslaat. "Het debat over de N60 duurt al veel te lang en biedt geen oplossing op korte termijn voor de verkeersproblemen in de stad", zegt Lech Schelfout. "Er is te veel verkeer, de schoolomgevingen zijn onveilig, het openbaar vervoer is ontoereikend en er rijden te veel vrachtwagens door de stad." Dat wil de partij oplossen door camera's te plaatsen langs de grenzen van Ronse. Op die manier wil de partij vrachtwagens beboeten die door Ronse rijden om de kilometerheffing op andere wegen te vermijden. "We willen het aantal vrachtwagens in de stad ook verminderen door bedrijven beter te laten samenwerken. "

Oppositiepartijen PVDA en sp.a zijn wel te vinden voor een ontsluiting van Ronse. Voor sp.a is het belangrijk dat die ook landschappelijk verantwoord is. "Een groot viaduct dat dwars door de stad gaat, is geen goed idee, maar er moet wel een oplossing komen. In tussentijd moeten we de verkeersdruk in de stad anders oplossen, door in te zetten op openbaar vervoer en een fietsbeleid." (LDO)




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Bernard Aelvoet

    Decennia lang zijn studiebureau's fotootjes van onze stad aan het nemen en nog steeds geen oplossing. Zoals het nu zit zijn ze nog eens goed voor 50 jaar werk. En hoeveel heeft dat al aan de belastingbetaler gekost?

  • Joske Martens

    Groen gaat het transport van goederen met hun fiets doen. Klein Frankrijk opdoeken misschien?