Overheid zet vaart achter doortrekking N60

ACTIECOMITÉ TREKT MET BEZWAREN NAAR DE RAAD VAN STATE

Het comité 'Geen streep door Ronse' voerde onlangs actie op de markt. Nu trekken ze met hun bezwaren naar de Raad van State.
Ronny De Coster Het comité 'Geen streep door Ronse' voerde onlangs actie op de markt. Nu trekken ze met hun bezwaren naar de Raad van State.
De Vlaamse regering zet vaart achter de doortrekking van de rondweg in Ronse, Maarkedal en Kluisbergen. Vier kandidaten zijn nu toegelaten tot de gunningsfase en als alles volgens plan verloopt, kunnen de werken binnen twee jaar gegund worden. Het actiecomité stapt naar de Raad van State om de doortrekking tegen te houden.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Ben Weyts (N-VA) laat weten dat er schot komt in het N60-dossier. Voor de Vlaamse regering is de realisatie van de missing link van groot belang voor de verkeersleefbaarheid van Ronse. In het project is voorzien dat er een 5,5 km lange rondweg ten westen van de stad komt. Ter hoogte van de grensscheiding van Ronse met Kluisbergen en Maarkedal zou de N60 dan een 350 meter ondergronds gaan. Aan het einde van de tunnel is er een viaduct van een 600 meter lang. En voor het actiecomité brengt dit viaduct dat door de Schavaert en de Fiertelmeers gaat, onherstelbare schade toe aan 'een van de mooiste hoekjes van de stad'. Voor de realisatie van de missing link kiest de Vlaamse regering voor een publiek-privaatproject (PPS). De private partner zal instaan voor het ontwerp, de bouw, de financiering en het onderhoud gedurende 30 jaar van de rondweg.


Voor Frank Vercleyen van het actiecomité 'Geen streep door Ronse' is het duidelijk dat de Vlaamse regering al het 'zwaard van Damocles' ziet hangen en de controle van Eurostat een stap wil voorblijven. "Eurostat is een Europese instelling de begroting van federale en regionale regeringen controleert", verduidelijkt Frank Vercleyen. "Aangezien de Vlaamse regering kiest voor een PPS worden de kosten niet in de begroting van de Vlaamse regering ingeschreven. Het gaat in essentie over een kostprijs van 165 miljoen euro. Maar dat zal op pakweg 30 jaar veel hoger liggen. En het is weinig waarschijnlijk dat dit project financieel rendabel zal zijn voor de private investeerder. Uiteindelijk zal Vlaanderen dus voor de extreem zware investering mogen opdraaien."


Volgens de planning zal eind 2015 een voorkeurbieder aangeduid kunnen worden, zodat het project al in 2016 gegund kan worden. "Maar we trekken hoe dan ook met onze bezwaren naar de Raad van State", voegt Frank Vercleyen er aan toe. "Laten we eerlijk zijn: 165 miljoen Euro investeren in 5,5 km beton, om verderop uit te monden op een secundaire weg in Wallonië met snelheidsbeperkingen tot 50 km per uur is een waanzinnige beslissing. Zeker in een stad waar tot op vandaag weinig of geen mobiliteitsproblemen zijn."

Een simulatiebeeld van het 600 meter lange viaduct.
Ronny De Coster Een simulatiebeeld van het 600 meter lange viaduct.