Kruisstraat loopt leeg

BURGEMEESTER HOOPT DAT DOORTREKKING VAN N60 VOOR OMBUIGING ZORGT

Maar liefst 27 huizen staan te koop in de Kruisstraat in Ronse.
Foto De Coster Maar liefst 27 huizen staan te koop in de Kruisstraat in Ronse.
Op de Kruisstraat in Ronse staan momenteel maar liefst 27 huizen te koop. "De meeste mensen vluchten omdat de huidige verkeerssituatie niet leefbaar is", zegt burgemeester Luc Dupont. "Met de doortrekking van de N60 hopen we de situatie om te buigen."

Wie Ronse vandaag langs de Kruisstraat binnen rijdt, kan er niet naast kijken. Het ene na het andere huis staat er te koop. Zevenentwintig in totaal, geteld van voet tot top. De situatie stemt het stadsbestuur allerminst gelukkig. "Die leegstand geeft al jaren een verkeerd imago aan onze stad", zegt burgemeester Luc Dupont (CD&V). "Met de doortrekking van de N60 hopen we de situatie om te buigen. De meeste mensen vluchten omdat de huidige verkeerssituatie niet leefbaar is", weet hij. "Tijdens piekuren passeren hier gemakkelijk 1.500 voertuigen, waarvan tien tot twaalf procent zwaar verkeer. Dat is een autostrade in het midden van de stad. Als alles volgens plan verloopt zijn we daar binnenkort van af."

165 miljoen euro

Over de doortrekking van de N60 is al heel wat inkt gevloeid. Een tunnel, een viaduct, een combinatie van de twee, alle mogelijke scenario's passeerden al de revue. Deze week kreeg het verhaal echter een nieuwe wending. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Ben Weyts (N-VA), liet weten dat er schot komt in het N60-dossier. Vier kandidaten zijn nu toegelaten tot de gunningsfase en als alles volgens plan verloopt, kunnen de werken binnen twee jaar gegund worden. De Vlaamse regering wil het project via een Publiek-Private Samenwerking (PPS) financieren, waarbij een private partner zal instaan voor het ontwerp, de bouw, de financiering en het onderhoud voor een periode van dertig jaar. Een kostenplaatje van 165 miljoen euro circuleert.

Onteigeningen

Het actiecomité 'Geen streep door Ronse' stapt naar de Raad van State om de doortrekking tegen te houden, maar de burgemeester is duidelijk. "Het is dit tracé of geen tracé", zegt hij. Behalve de 600 meter tussen de eerste tunnelmond en de Fiertelmeers, een stuk dat door zijn natuurwaarde erg gevoelig ligt, ziet hij geen grote problemen. "Natuurlijk zullen er onteigeningen volgen, dat kan onmogelijk vermeden worden. Ik begrijp dat mensen ontevreden zullen zijn, maar het is ook zo dat het tracé al veertig jaar ingetekend staat. Men wist het dus al langer dan vandaag. Alles bij elkaar zie ik eerlijk gezegd meer voordelen dan nadelen voor de stad. Zo is er een nieuwe industriezone in de maak, geënt op dit traject, en ook op andere vlakken biedt deze ontsluiting veel nieuwe mogelijkheden. In het verleden zijn we met zowat elke bevoegde minister op de top van de Kruisberg gaan staan. Dat het er nu eindelijk van zal komen, stemt mij gelukkig", besluit hij.