Felle kritiek op mobiliteitsplan

INFOVERGADERING OVER HERAANLEG DE VRIJHEID DRUK BIJGEWOOND

Bea De Meulemeester is niet te spreken over het nieuwe mobiliteitsplan.
Marc De Venter Bea De Meulemeester is niet te spreken over het nieuwe mobiliteitsplan.
De realisatie van de herinrichting van De Vrijheid - de historische kern van Ronse rond de Sint-Hermeskerk - kan nu echt van start gaan. Woensdagavond kregen bewoners en geïnteresseerden tekst en uitleg in CC De Brouwerij over de realisatie en de vier fasen van de uitvoering. Al gingen de meeste vragen over de mobiliteit op de site. "Want we moeten nu een nutteloos rondje rijden om van het Rooseveltplein naar de Kuisstraat te rijden", klonk het. "Veel tijdverlies, want we komen dikwijls in de file terecht."

Het nieuwe plan om de historische kern verkeersluw te maken, ligt dus al meteen onder vuur bij de bewoners en de weggebruikers. Dat kwam duidelijk tot uiting tijdens de infovergadering. "Weet je dat we nu om een afstand van een paar honderd meter te doen, verplicht zijn om om te rijden via de Priesterstraat, de Bruul en de Sint-Pietersnieuwstraat", zegt Bea De Meulemeester. "Keer gewoon de rijrichting om achter de Sint-Hermeskerk. Maar daar heeft de stad geen oren naar."

Zo moet De Vrijheid er gaan uitzien.
Marc De Venter Zo moet De Vrijheid er gaan uitzien.

Ondoenbaar

Bea baat in De Passage, de oude St-Marintuskerk, de Italiaanse delicatessenzaak Il Passaggio uit.


"Ik heb er alle begrip voor dat je het gewoon doorgaand verkeer uit De Vrijheid wil houden", vervolgt ze. "Maar in de spits is het gewoonweg niet te doen om van pakweg De Passage richting Oudenaarde of Kortrijk te rijden. Nu moet je via de St-Martensstraat, over de parking achter het stadhuis naar de Priesterstraat om dan via de Hospitaalstraat, de rotonde aan de bibliotheek en de Bruul dan weer naar de Sint-Pietersnieuwstraat en de Kegelkaai te rijden. Daar kan je dan richting Oudenaarde of Kortrijk. En dat kost in de spits een pak tijd. Soms staan ze hier zelfs aan De Passage aan te schuiven. En alle verkeer komt dan ook terecht op de al drukke as Elzelestraat-Glorieuxlaan."


Bea wijst er ook op dat die verkeersstroom toch voor een enorme vervuiling zorgt.


"De nieuw aan te leggen parking achter het Familiacomplex ligt in vogelvlucht maar op een 200 meter van De Vrijheid", vervolgt ze. "Als de parking achter het stadhuis volzet is, moet je eerst de 'toer' van de stad maken om die te kunnen bereiken in de Kegelkaai. En je moet dan ook nog voorbij de ingang van 2 scholen in de Sint-Pietersnieuwstraat. Trouwens, ik denk ook dat de handelaars in de Wijnstraat vragende partij zijn voor een aangepaste verkeerssituatie."


En voor Bea kan die zelfs heel vlug worden gerealiseerd.


"Zorg er gewoon voor dat de rijrichting tussen de Priestertraat en de Sint-Pietersnieuwstraat wordt omgekeerd, zodat je onmiddellijk na het verlaten van de stadsparking die straat kan inrijden. Met kleine ingrepen kan je de snelheid daar toch gemakkelijk aan banden leggen. En wie daar niet moet zijn, rijdt gewoonweg door in de Priesterstraat."


Ook Casper Coornaert, die in de St-Martensstraat woont, zag liever een andere en vooral vlottere verkeerssituatie. "Ja, het is omrijden om van mijn woning naar de Kruisstraat (N60) te raken", zegt hij. "Via het straatje achter de Sint-Hermeskerk zou er toch een pak verkeer niet meer naar de as Elzelestraat-Glorieuxlaan moeten rijden. Tijdens de piekuren, is het daar aanschuiven. En nu de werken op de Veemarkt bezig zijn, moet je almaar denken 'waar ga ik nu zo vlot mogelijk naar toerijden om uit het stadscentrum uite raken'. Ja, ik kan me helemaal achter Bea's idee scharen."


Het Ronsese stadsbestuur blijft bij zijn standpunt.


"Anders krijgen we weer een doorstroom van het verkeer van het Rooseveltplein, door De Vrijheid en het Kaatsspelplein naar de Kruisstraat", meent burgemeester Luc Dupont. "Na de heraanleg van De Vrijheid moet de site zo verkeersluw blijven. Met de huidige verkeersopstelling zijn we daar zeker in geslaagd."