Dubbel zoveel overtredingen in jaar tijd

SUPERFLITSTER BETRAPT ALLEEN AL IN JUNI 16% MEER HARDRIJDERS

Zonechef Patrick Boel bij de superflitser. "De overtredingscijfers bewijzen hoe hard de controles nodig zijn."
Foto Ronny De Coster Zonechef Patrick Boel bij de superflitser. "De overtredingscijfers bewijzen hoe hard de controles nodig zijn."
De superflitser van de politie Ronse heeft 16% meer hardrijders betrapt dan de oude camera: in juni reed 6,02 procent van de bestuurders te snel. "De nieuwe camera valt niet op, maar tegelijk schort er iets aan het rijgedrag van almaar meer bestuurders. Het aantal overtredingen was al aan het stijgen. We betrappen nu dubbel zoveel hardrijders dan een jaar geleden", analyseert de Ronsese korpschef Patrick Boel.

In juni heeft de politie in Ronse 12.872 auto's op hun snelheid getest. Dat cijfer steekt niet uit boven de eerdere maandgemiddelden. Om maar te zeggen: door de inzet van de digitale 'superflitser' is het aantal snelheidscontroles in Ronse niet gestegen.


Maar procentueel gezien zijn er wel meer overtredingen: in mei reed 5,19% van de controleerde bestuurders te snel. Zij werden nog gecontroleerd met de oude analoge flitser. In juni zijn 6,02% van de op snelheid gecontroleerde auto's op de bon gegaan. Dat is een stijging van 16% als gevolg van de inzet van de nieuwe snelheidsflitser, die veel meer verdoken kan opgesteld worden.


Al moet dat cijfer mogelijk zelfs verdubbeld worden. "Het effect van de nieuwe flitser speelt in onze statistieken nog maar half, want het nieuwe toestel is maar ingezet vanaf midden juni", zegt Patrick Boel, chef van de politiezone Ronse.

Problematisch rijgedrag

Volgens Boel is de stijging niet alleen toe te schrijven aan de efficiëntere controle met de nieuwe flitser. "Het percentage overtredingen bij snelheidscontroles is al maanden aan het stijgen. Als je vergelijkt met juni vorig jaar, hebben we zelfs bijna een verdubbeling: toen bedroeg het aantal overtredingen nog 3,14%, terwijl we nu al aan 6,02 % zitten. Ik heb daar niet meteen een verklaring voor. Kennelijk is er toch een stijgend probleem met het rijgedrag van almaar meer automobilisten. Dat is onthutsend. Er is zoveel belangstelling geweest voor de lancering van de nieuwe flitser en op sociale media blijft hij ook in de aandacht. Zelf waarschuwen we op ook geregeld dat er een controle gepland is. We hadden op Facebook aangekondigd dat we vorige zaterdag snelheidscontroles zouden doen in de Kruisstraat. En dan zien we daar toch iemand zelfs twee keer zwaar over de schreef gaan: dezelfde bestuurder is daar in de zone 50 geflitst aan 90 en aan 115 kilometer per uur. Die zal zijn rijbewijs toch een tijdje moeten missen. Ik hoor en lees soms de negatieve opmerking dat we 'waarschijnlijk weer geld nodig hebben' als het over snelheidscontroles gaat.


Maar de cijfers tonen gewoon aan, dat het hard nodig is", bedenkt de politiechef.


In de Oswald Ponettestraat (zone 30) werd vorige maand een auto betrapt op een snelheid van 61 kilometer per uur. In de Engelsenlaan (zone 50) flitste de politie een auto die 109 kilometer per uur reed. 146 kilometer per uur was de snelheid van de recordhouder op de Berchemsestnweg (zone 70) en op de Ninoofsesteenweg, waar 90 kilometer per uur de limiet is, werd een snelheidsduivel betrapt op een snelheid van 137 kilometer per uur.


Fietsers heeft de nieuwe superflitser in Ronse nog niet geflitst.

Geen fietsers

"Ondanks berichten in de media daarover en hoewel het technisch ook kan, is het nooit onze bedoeling geweest om op fietsen te jagen", besluit Patrick Boel.