Proefproject elektrische deelsteps stopgezet
omwille van tanende interesse en vandalisme

Ruben Valckenaere, Ayrton Verbauwhede en Martijn Steenhaut beslisten het Roeselaarse proefproject met de deelsteps af te blazen.
Joke Couvreur Ruben Valckenaere, Ayrton Verbauwhede en Martijn Steenhaut beslisten het Roeselaarse proefproject met de deelsteps af te blazen.
Een terugvallende interesse en veelvuldig vandalisme dwingen Ruben Valckenaere, Ayrton Verbauwhede en Martijn Steenhaut om het proefproject met de elektronische deelsteps in het Roeselaarse stadscentrum, dat eind februari werd opgestart, vroegtijdig af te blazen. Sinds begin deze maand blijven de deelsteps op stal.

Eind februari had Roeselare een primeur te pakken. Het was de eerste West-Vlaamse stad die z’n inwoners op de elektrische deelstep wou krijgen. Meer nog, het was de eerste kleinere centrumstad in Vlaanderen, na Brussel en Antwerpen, die de deelsteps in het straatbeeld introduceerde. Dit dankzij drie jonge ondernemers Ruben Valckenaere (19) uit Meulebeke, Ayrton Verbauwhede (20) uit Koolskamp en Martijn Steenhaut (23) uit Heestert die de handen ineensloegen met het Brusselse bedrijf Troty. Zij plaatsten, met de steun van de Stad Roeselare, tien elektrische deelsteps met een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur aan het station en aan KOERS. Museum van de Wielersport. Die kon je uitlenen via een app aan een tarief van 0,15 cent per minuut, 6,5 euro per uur of 39 euro per dag. Bedoeling was om het proefproject na zes maanden te evalueren.

Deelsteps weg

Maar nog voor dat halfjaar om is, zijn er al geen Troty-deelsteps meer te bespeuren in het centrum van Roeselare. Ruben Valckenaere bevestigt dat zij zelf de beslissing namen om de stekker uit het project te trekken. “We doen dit om verschillende redenen”, zegt hij. “In het begin van het project was er veel vraag naar de steps en werden ze volop gebruikt. Maar nadien ebde de interesse snel weg en werden de steps steeds minder gebruikt.” Daarnaast bleken de steps het favoriet mikpunt van vandalen. “Het is echt niet te doen wat er allemaal met de deelsteps werd uitgespookt”, gaat Ruben verder. “Dat ze af en toe werden omgegooid was nog het minste. Maar er zijn deelsteps die compleet kapot getrapt zijn, anderen slaagden erin om met de steps rond te rijden zonder te betalen en sommige steps zijn van de aardbol verdwenen. In de plaats van het project te rekken en uiteindelijk misschien failliet te gaan, hakten we liever zelf de knoop door.” 

“Jammer”

Teleurgesteld is het trio niet. “We zijn vooral blij met wat we bereikt hebben. We waren één van de eersten die de deelsteps introduceerden en hebben uiteindelijk toch wel wat mooie dingen kunnen doen. Het is jammer dat we het project moesten stoppen, maar we zullen nooit kunnen zeggen dat we het niet geprobeerd hebben”, besluit Valckenaere.




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Bert Verplanken

    Ik heb er mee gereden. Best een leuke manier om door de stad te bewegen. De snelheid was ok, zeker niet te snel. Als ik via de app een step zocht heb ik die steeds gevonden op de aangeduide plek. Het enige wat me tegenhield om ze verder te gebruiken is de kostprijs. €0,15/min lijkt niet veel maar je bent snel een aardig bedrag kwijt. Voor de bus betaal ik €3 voor traject huis-centrum (Heen en terug). Met de step ben ik €9 kwijt voor datzelfde, te duur maar wel heel leuke manier van verplaatsen!

  • christophe willems

    Bill Richard ik denk dat jij de laatste 20 jaar geen taxi meer gepakt hebt ze. Van Rumbeke naar station Roeselare kost al 10 euro voor een rit van hooguit 10min(in de spits)

  • Luc Van Den Berge

    Steps waren niet te vinden, stonden niet op locatie die de app toonde. Op 1 dag 3 uur alle locaties waar zogenaamd een step staat afgelopen, slechts 1 gevonden, en die was zo goed als leeg. Dit was begin Mei. Als je dan mail stuurde geen antwoord. En dat terwijl het in oostende/de haan en kortrijk ondertussen wel goed werkt. En dan zeggen dat de interesse verminderd is van de gebruikers...

  • Bill Richard

    39 euro per dag, daarmee laat je je met een taxi rondrijden in het dorp roeselare. En je houdt nog iets over aan het eind van de rit.