Op zoek naar rolluiken in het puin van Mosul

ROESELAARS KUNSTENAAR BOCCANEGRA IN OORLOGSGEBIED VOOR KUNSTWERK

Kunstenaar Floris Caes, alias Boccanegra, in Mosul. In de Iraakse stad woeden op dit moment hevige gevechten tussen Iraakse troepen en terreurgroep IS.
Repro CDR/Foto's RV Kunstenaar Floris Caes, alias Boccanegra, in Mosul. In de Iraakse stad woeden op dit moment hevige gevechten tussen Iraakse troepen en terreurgroep IS.
Roeselaarnaar Floris Caes (28), alias Boccanegra, is gisteren teruggekeerd van de Iraakse stad Mosul. Terwijl de Iraakse troepen hevig strijd leverden met terreurgroep IS, zocht Floris in het oorlogspuin naar... rolluiken. "Ik wil een kunstwerk maken dat aantoont dat de kleine, werkende man het grootste slachtoffer van het geweld is."

Gebouwen in puin, zwarte vlaggen en uitgebrande autowrakken. Dat zijn de beelden die bij ons opkomen als we aan de Iraakse stad Mosul denken. De stad aan de Tigris werd de voorbije drie jaar bezet door terreurgroep IS. Intussen hebben Iraakse troepen een groot deel van Mosul heroverd, maar de strijd om het oude hart van de stad woedt nog steeds in alle hevigheid. Tienduizenden burgers zijn de stad ontvlucht, maar er leven nog steeds veel families middenin de brandhaard.


Roeselaarnaar Floris Caes, die sinds enkele maanden in Brussel woont, is gisteren teruggekeerd van Mosul. Floris is een kunstenaar. Onder de naam 'Boccanegra' startte hij zijn artistieke carrière met letterschilderijen. Vorig jaar maakte hij furore in New York met een werk op basis van helmen uit het American Football. Nu gaat hij aan de slag met rolluiken uit oorlogsgebied.

kos

Out of business

"De kunstinstallatie die ik maak, heet 'Out of business'", verduidelijkt Floris. "Ik ben in Mosul op zoek gegaan naar kleurrijke rolluiken waarmee de mensen hier 's avonds hun winkeltjes afsluiten. Die rolluiken zijn door kogels doorzeefd, sommige dragen IS-boodschappen. De boodschap die ik met mijn kunstwerk wil brengen, is dat dit land economisch volledig lamgeslagen is door de oorlog. De kleine, werkende man is het slachtoffer van het oorlogsgeweld."

kos

2 km van het front

Floris trok samen met Zeinab Ahmed, een vriendin met Iraakse roots, richting Mosul. Zeinab wilde er haar familie bezoeken. "Het is verbazingwekkend hoe vlot we op eigen houtje in Mosul geraakten. Voor amper 250 euro vlogen we van Amsterdam naar Irak. Daar betaalden we evenveel aan een zogenaamde fixer. Hij bracht ons probleemloos naar Mosul. We hebben ons geen enkel moment onveilig gevoeld. We waren dan ook goed voorbereid, en bovendien zie ik er niet al te opvallend uit. Mijn ouders hadden me wel op het hart gedrukt dat ik voorzichtig moest zijn, maar ze wisten dat ik geen domme dingen zou doen. We verbleven op 25 kilometer van het front en we zijn nooit dichter dan 2 kilometer bij de frontlijn geweest. Het ongemakkelijkste was ons verblijf bij de familie van Zeinab. Die mensen hebben zo lang onder dat wrede regime geleefd, en plots duiken wij daar op."

Generaal overtuigd

Het verzamelen van de rolluiken was een huzarenstukje. Floris wist wel precies welke exemplaren hij wilde. Maar de rolluiken overbrengen naar Erbil, een veilige stad in Koerdistan, was niet eenvoudig. Uiteindelijk moest Floris zijn trip met twee dagen verlengen. "Aan de grens wilden ze ons eerst niet laten passeren, maar Zeinab kon een driesterrengeneraal overtuigen." Nu kan Floris aan zijn kunstwerk beginnen. "Ik wil met de rolluiken iets tijdloos en herkenbaar maken. Ik ben amper 28 en dat is jong in kunstenaarsmiddens. Maar met dit project wil ik een kans afdwingen. Het is mijn ambitie om het werk in zoveel mogelijk goeie musea en galerijen te tonen."


Meer op de website van Floris, www.boccanegra.org, of via Instagram (f_boccanegra) en Facebook (artboccanegra).