Groen licht voor Roelevard: volgend jaar start bouw van 46 meter hoge toren met 81 flats, kantoren voor 400 werknemers, horeca en veel groen

De pendelparking
De Steenoven De pendelparking
Het Roeselaarse schepencollege heeft de omgevingsvergunning voor Roelevard afgeleverd. Er werd wat bijgestuurd na burenprotest, maar nu is er dus groen licht voor het project in de oude stationsbuurt. Roelevard staat synoniem voor 81 flats, 5.900 vierkante meter kantoorruimte, 470 vierkante meter handelsruimte en 200 vierkante meter horeca. Er komen negen groendaken en 3.800 vierkante meter groen. De bouw start in 2020 en zal drie jaar duren. 

Net geen jaar nadat het nieuwe station officieel werd geopend, is er nu ook definitief duidelijkheid over de plannen op de vroegere pendelparking, op dit moment een pop-upparkje. De voorbije jaren passeerden verschillende plannen de revue en was er ook protest van de buurt. Maandag leverde het schepencollege uiteindelijk een omgevingsvergunning af. Het project werd ontworpen door de internationale architecten van Snøhetta (bekend van onder meer het beroemde operagebouw in Oslo, het Memorial Museum op Ground Zero in New York en het eerste Europese onderwaterrestaurant) samen met het Roeselaarse architectenbureau B2Ai en landschapsarchitect Erik Dewaele. “ Dit project zal onze stad nog meer op de kaart zetten”, oordeelt schepen van Omgevingsvergunningen en Stadsontwikkeling Nathalie Muylle (CD&V).

De zuidelijke plaza van Roelevard
De Steenoven De zuidelijke plaza van Roelevard

Meer groen

In maart 2018 diende de bouwheer nog een omgevingsvergunningsaanvraag in die tot bezorgdheid bij de buurt leidde. “Die verzuchtingen werden ter harte genomen en de plannen werden aangepast”, weet schepen Muylle. “De meest ingrijpende aanpassing was het verminderen van het bouwvolume van het noordelijke deel, aan de kant van de Stationsdreef. Om verder tegemoet te komen aan de wensen van de buurt, werd landschapsarchitect Erik Dewaele in de arm genomen. Hij is onder meer ook betrokken bij de overkapping van de Oosterweelverbinding. Het project werd vergroend, er wordt duurzamer met water omgesprongen en er worden op de daktuinen meerdere soorten planten gekweekt. Ook de Stationsdreef, waar er in de originele plannen geen sprake was van groen, krijgt er nu een reeks bomen bij.”

Roelevard omvat ook een ontmoetingsplek
De Steenoven Roelevard omvat ook een ontmoetingsplek

Ook ondergrondse parking

Voor de realisatie van Roelevard moet het pop-uppark wijken. De aanwezige speeltoestellen zullen in de stad een nieuwe plek krijgen, en kinderen die er nu vaak spelen kunnen terecht op de vlakbij gelegen Trax-site. Roelevard zelf bestaat uit een 46-meter hoge toren met ruimte voor 81 flats, 470 vierkante meter handelsruimte, 200 vierkante meter voor horeca en 5.900 vierkante meter kantoorruimte in twee bouwblokken. In de kantoren zullen meer dan 400 mensen kunnen werken. Er zijn ook een ondergrondse parking en fietsenparkings voorzien.

Verbinding met Trax

 “Een deel van de parkeerplaatsen is voorbehouden voor de kantoren, maar wordt na de kantooruren verhuurd aan de bewoners. Ook de publieke ruimte tussen de gebouwen zal een ontmoetingsplek worden met een amfitheater en veel aandacht voor groen. Wonen en werken worden in Roelevard vlot gecombineerd, de leefbaarheid van dit stadsdeel zal toenemen. Dat is ook te danken aan een nieuw groen plein als ontmoetingsplek voor de buurt, en aan een veilige voetgangers- en fietsverbinding die de Trax-site en het station beter met elkaar zullen verbinden.”




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.