Drie jaar geleden opgestart in de living: Merchandise Essentials verovert Nederland en lonkt naar Ierland

Niels Vandecasteele en Steven Callens, zaakvoerders van Merchandise Essentials,  plannen tegen 2022 hier in Beveren, vlakbij de Heirweg,  een nieuw hoofdkantoor.
Joke Couvreur Niels Vandecasteele en Steven Callens, zaakvoerders van Merchandise Essentials, plannen tegen 2022 hier in Beveren, vlakbij de Heirweg, een nieuw hoofdkantoor.
De internationale trein is vertrokken voor Merchandise Essentials. Drie jaar geleden maakten Steven Callens en Niels Vandecasteele van T-shirts, petjes, kousen, … voor bedrijven, steden en gemeenten, artiesten en merken hun beroep. Deze week openden ze hun eerste buitenlandse kantoor in Nederland. In het najaar volgt een kantoor in Ierland. Maar het duo vergeet ook hun roots niet. In Beveren plannen ze tegen 2022 een nieuw hoofdkantoor.

Met een grote droom en wat spaarcenten richtten Steven Callens en Niels Vandecasteele drie jaar geleden hun eigen bedrijf op. Merchandise Essentials zag het levenslicht in de living van Stevens ouders, die dienst deed als eerste kantoor. Al snel verhuisden ze naar een kantoor met showroom aan Hof ter Weze en tegenwoordig stellen ze achttien mensen te werk die draagbare merchandise ontwerpen en produceren voor merken en bedrijven in veertig landen. Ze werken samen met steden als Roeselare en Brugge en bedrijven als Brussels Airlines en KV Kortrijk. Maar ook internationale toppers als Facebook, Mastercard, The Chainsmokers en Google mogen ze tot hun klanten rekenen.

Pop-upshowrooms

Nu gaan Steven en Niels de internationale toer op. Begin deze week opende het duo hun eerste buitenlandse kantoor in het Nederlandse Utrecht. “We hebben heel wat Nederlandse klanten”, vertellen ze. “Onze werkwijzes matchen en ze rijden dan ook probleemloos vier tot vijf uur heen en terug naar ons kantoor. Daarom hebben we een tijdje geleden pop-upshowrooms geopend in Rotterdam en Amsterdam. Die waren succesvol, waardoor we op zoek gingen naar een vaste stek. Midden januari namen we Niels Lukaszczyk in dienst als onze Nederlandse manager en sindsdien ervaren we wat een potentieel de Nederlandse markt voor ons heeft. We kenden nog maar het topje van de ijsberg. De markt is er zeker drie tot vier keer zo groot als bij ons en we zijn ervan overtuigd dat onze lokale aanwezigheid het verschil zal maken. Niels haalde onmiddellijk Red Bull binnen als eerste klant. Sinds maandag is Merchandise Essentials Nederland een feit. We hebben ons in Utrecht gevestigd, niet meteen een grootstad, maar qua hipheid het nieuwe Amsterdam.”

Manager Niels Lukaszczyk en zaakvoerder Steven Callens in het nieuwe Nederlandse kantoor van Merchandise Essentials.
RV Manager Niels Lukaszczyk en zaakvoerder Steven Callens in het nieuwe Nederlandse kantoor van Merchandise Essentials.

Ierland

De ambitie is groot, want ook een tweede buitenlandse kantoor staat al in de steigers. “De volgende stap wordt onze aanwezigheid in Ierland. Momenteel zijn we bezig met aanwervingen. We hopen de geschikte persoon tegen de zomer te vinden en in het vierde kwartaal operationeel te zijn. Verder willen we ook de Franse en de Duitse markt intenser bespelen. Hier kiezen we voor een digitaal verhaal.”

Nieuw hoofdkantoor

Maar hoewel het duo een gat in de markt gevonden blijkt te hebben, blijven het vooral twee Roeselaarse jongens. “Ons hoofdkantoor zal altijd in Roeselare blijven”, verzekeren Steven en Niels. “Onze huidige stek is echter te klein geworden, maar we hebben een stuk grond gekocht in Beveren, vlakbij waar het allemaal begonnen is voor ons. We hebben de plannen voor een nieuwbouw echter even on hold gezet om te zien wat de impact van de internationalisering wordt. Zo kunnen we straks echt een nieuwbouw op maat realiseren. We mikken hiervoor op 2022.”

Meer info op www.merchandise-essentials.com.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.