Broers lanceren eigen horlogemerk

ARNAUD EN GAUTHIER VANDEPUTTE REALISEREN DROOM VAN OPA JULES

De broers Arnaud en Gauthier Vandeputte hebben de droom van hun opa Jules waargemaakt.
Maxime Petit De broers Arnaud en Gauthier Vandeputte hebben de droom van hun opa Jules waargemaakt.
Arnaud (26) en Gauthier (30) Vandeputte lanceren met 'Jules & Fils' hun eigen horlogemerk. Ze hebben zich daarbij laten inspireren laten inspireren door de schetsen en ideeën van hun grootvader: horlogemaker Jules Vandeputte. "We wilden de traditie graag verderzetten en gelijktijdig een eerbetoon brengen aan onze opa", legt Arnaud uit.

De familie Vandeputte is al sinds 1882 actief in de horlogebranche. In de Ooststraat, op de hoek met de Vlamingstraat, vind je nog altijd het gebouw dat de familie in 1903 optrok om er hun juwelierszaak Vandeputte-Duyvewaardt te vestigen. Arnaud en Gauthier, de vijfde generatie ondertussen, waren aanvankelijk echter niet echt geïnteresseerd in de stiel. Tot twee jaar geleden. "We beseften plots dat er een eind zou komen aan een lange familietraditie als wij niets in de branche zouden doen", vertelt Arnaud. "Dat leek ons bijzonder jammer en al snel groeide de goesting om ons eigen ding te doen. Onze opa Jules Vandeputte overleed tien jaar geleden, maar Gauthier en ik herinneren ons nog goed dat hij vaak ontwerpen voor polshorloges zat uit te tekenen. Hij droomde van een eigen merk, maar is er nooit in geslaagd iets onder zijn eigen naam op de markt te brengen. Al die tekeningen en ideeën waren er, dus besloten wij de droom van opa waar te maken."

Van het horlogemerk Jules & Fils is al één collectie uit - Heritage '23 - met drie modellen: de Classic (1), de Daydate (2) en de Newporter (3).
CHARLOTTE DEGEZELLE Van het horlogemerk Jules & Fils is al één collectie uit - Heritage '23 - met drie modellen: de Classic (1), de Daydate (2) en de Newporter (3).

Heritage '23

Na goeie twee jaar voorbereiding zijn de eerste horloges van Arnaud en Gauthier op de markt onder de noemer 'Jules & Fils', een duidelijke verwijzing naar hun grootvader en de familietraditie. De broers stellen hun creaties dit weekend voor op de Gentleman's Fair in Waregem Expo. "We werken samen met een Duitse fabrikant die al decennia een trouwe partner van de familie is. Momenteel is er één collectie op de markt: Heritage '23, een verwijzing naar het geboortejaar van opa. Het gaat om een herencollectie met drie modellen: de Classic, de Daydate en de Newporter", gaat Arnaud verder.

Kerstcampagne

"We willen deze collectie verder uitwerken, volgend jaar komen er alvast enkele nieuwe modellen uit", pikt Gauthier in. "We vinden het belangrijk dat onze horloges betaalbaar zijn. De prijzen schommelen tussen 150 en 200 euro. Voorlopig kun je de horloges enkel bestellen via de webshop, maar de eerste contacten met een aantal juweliers zijn al gelegd. De verkoop loopt als een trein, de Classic is zelfs al uitverkocht, en de eindejaarperiode moet nog komen", glundert Gauthier.


"Begin december lanceren we onze eerste kerstcampagne. Ondanks de smartphones en de opmars van smartwatches merken we dat het klassieke horloge nog altijd aanzien wordt als het ideale geschenk voor vrienden en geliefden."


De broers worden gesteund door hun familie. "Die waardeert het eerbetoon enorm. Moest opa nog leven, dan had hij ons initiatief ongetwijfeld ook super gevonden."


Meer info op www.julesfils.com en www.fb.com/julesfilswatches.



Video