2015 topjaar voor REO Veiling

21 PROCENT MEER OMZET, OOK CONTRACTEN IN ITALIË EN SPANJE

Algemeen directeur Paul Demyttenaere van de veiling.
Foto JBOR Algemeen directeur Paul Demyttenaere van de veiling.
De Roeselaarse REO Veiling heeft een succesvol 2015 achter de rug. De omzet steeg naar 165 miljoen euro. Dat is 21 procent meer dan in 2014. Prei werd het meest verkocht, gevolgd door tomaten en aardbeien. Ook in Italië en Spanje noteert men bestellingen.

"Begin 2015 hebben we geprofiteerd van de hevige sneeuwval in onder meer Nederland en Duitsland", blikt Paul Demyttenaere, algemeen directeur van de REO Veiling, terug. "Hierdoor ontstond er schaarste op de markt. Wij konden wel aanbod garanderen. Dat positieve effect was voelbaar tot in juni. 2015 was ook een uitzonderlijk droog jaar. Ook dat veroorzaakte schaarste, hoofdzakelijk in de zomer en het najaar. Onze noeste West-Vlaamse tuinbouwers zijn er in geslaagd om de gaten in de markt op te vullen. Dit alles zorgt ervoor dat 2015 een zeer goed jaar was voor de REO Veiling. Met een omzet van 165 miljoen euro, een groei van 21%, mogen we het zelfs het tweede beste jaar ooit in de 73-jarige geschiedenis van onze veiling noemen. Ook het verhandelde volume is met 4% gestegen tot 40,6 miljoen verpakkingen. Dat laatste is bijzonder goed nieuws gezien we de laatste jaren een status quo meemaakten, maar nu toch opnieuw groeien."


Toch was niet alles rozengeur en maneschijn. "De laatste twee weken werden we geconfronteerd met ronduit slechte prijzen wegens de warme wintertemperaturen. Wintergroenten zijn hierdoor totaal niet gegeerd.", verduidelijkt Demyttenaere.


Topproduct in de REO Veiling was afgelopen jaar prei."Er is 63 miljoen kilo prei verhandeld, een groei van 8,5% na het zwakke 2014. Ons tweede beste product is de tomaat met in totaal 34 miljoen kilo verhandeld product of 18% meer dan in 2014. De top drie wordt afgesloten door de aardbeien."

Buitenland

Ook het buitenland was de veiling goed gezind. "Onze tomatenafzet is in Frankrijk met een kleine 40% gestegen. Dit voor een stukje door de boycot van Rusland, maar ook omdat wij echt op die markt focussen. Ook Noord-Italië wordt voor ons steeds belangrijker. Het feit dat we 1,5 miljoen kilo coeur de boeuf tomaten naar het ultieme tomatenland exporteerden is veelzeggend. Daarnaast krijgen we ook steeds meer voet aan de grond in Noord-Spanje met onder meer prei en witloof."

Nieuwe toegang

De verantwoordelijken van de REO Veiling rusten niet op hun lauweren. "We hebben een doorgang in de richting van de Abraham Hansstraat gekocht", weet Demyttenaere. "Zo kunnen we een nieuw toegang realiseren. Uit respect voor de omgeving zullen we zo het tweede stuk van de Groenestraat kunnen ontlasten van zwaar verkeer. Bovendien nemen we onze nieuwe loods op site Vuylsteke in gebruik. Samen met de Provincie West-Vlaanderen en Inagro wordt ook verder gewerkt aan de plannen om bovenop die kistenloods een innovatieve serre te bouwen om onze tuinbouw als vruchtgroentenregio in de verf zetten."