"Zwaargewond door slechte verf op wegdek"

MOTORRIJDER DIENT KLACHT IN TEGEN AWV NA SLIPPER BIJ DROOG WEER

Henk Huber lag een tijd in het ziekenhuis met een verbrijzelde pols en moet vandaag weer onder het mes.
Jef Van Nooten Henk Huber lag een tijd in het ziekenhuis met een verbrijzelde pols en moet vandaag weer onder het mes.
De 54-jarige Henk Huber uit Rotterdam gaat een klacht indienen tegen het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Volgens de Nederlander voldoet de wegmarkering op de Prinsenlaan in Weelde (Ravels) niet aan de wettelijke normen. De man ging in juli zwaar onderuit met zijn motor nadat hij - bij droog weer - slipte op de stippellijn in het midden van de weg.

Het was een zonnige dag, die 23ste juli: 27 graden en - letterlijk - geen wolkje aan de lucht. Ideale omstandigheden voor een motorritje, maar toch maakte Henk Huber (54) uit Rotterdam om 15.30 uur een slipper met zware gevolgen op de Prinsenlaan in Weelde (Ravels). "Ik reed met mijn Harley Davidson naar Poppel. Nadat ik een auto had ingehaald, wilde ik terug naar het rechtse rijvak. Ik moest echter remmen om niet te snel te naderen op de auto die daar nog voor reed", getuigt Henk Huber.

De Prinsenlaan in Weelde. "Levensgevaarlijk voor motorrijders door de gladde verf", vindt Henk Huber.
ton wiggenraad De Prinsenlaan in Weelde. "Levensgevaarlijk voor motorrijders door de gladde verf", vindt Henk Huber.

Veel te glad

Henk Hubert voerde dat remmanoeuvre uit precies boven op de witte stippellijn in het midden van de weg. Hij begon te slippen en kwam zwaar ten val. "Volgens het politieverslag ben ik geslipt door de verf. Normaal gebeurt dat niet omdat wegmarkeringen een bepaalde stroefheid moeten hebben. Maar de wegbeheerder heeft hier gewone huis-, tuin- en keukenverf gebruikt. Die is veel te glad. Op mijn voorwiel zijn de restanten van de witte verf nog te zien."

De motor is na het ongeval goed voor de schroothoop.
Jef Van Nooten De motor is na het ongeval goed voor de schroothoop.

40.000 euro kosten

De motor van Henk Huber knalde in de zijflank van een tegenligger. Zelf was hij vlak voor die klap van zijn motor kunnen springen. "Ik hield er een verbrijzelde pols aan over. Woensdag word ik er een tweede keer aan geopereerd. Daarnaast had ik ook heel wat schaaf- en brandwonden omdat ik zonder beschermende kledij over het wegdek ben voortgeschoven. Mijn Harley Davidson was total loss."


Het ongeval kostte Henk Huber zo'n 40.000 euro. Via zijn klacht hoopt hij een deel van die schade te recupereren via het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). "Al is een schadevergoeding niet het belangrijkste voor mij. Die mogen ze voor mijn part aan een goed doel schenken. Maar het gaat mij om het principe. Ik had wel dood kunnen zijn, alleen maar omdat er verkeerde verf voor de wegmarkering werd gebruikt", aldus Henk Huber. "Er zullen wellicht meer motorrijders hetzelfde meemaken. Als AWV wil bezuinigen, moet ze beseffen dat er levens op het spel staan."


Henk Huber hoopt nog andere motorrijders te vinden die gelijkaardige slippartijen op wegmarkeringen hebben meegemaakt. "Ik sta nu alleen, maar alleen in de woestijn roepen heeft geen zin. Als er nog mensen een gelijkaardig ongeval hebben gehad, staan we sterker. Bovendien wil ik er op deze manier ruchtbaarheid aan geven om andere motorrijders te waarschuwen. Want zelf rijd ik al 37 jaar met de motor. Ik heb veel ervaring. Maar als jonge gasten met een Kawasaki met hoge snelheid over zo'n wegmarkering rijden, zijn ze morsdood als ze slippen", besluit Huber. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) benadrukt dat het steeds streeft naar een veilige weginrichting. Op de vraag of er op de Prinsenlaan in Weelde effectief niet-reglementaire verf werd gebruikt, kan woordvoerder Jef Schoenmaekers niet antwoorden.

"Niet op de hoogte"

"Laat het duidelijk zijn: AWV draagt verkeersveiligheid hoog in het vaandel. Wij besteden dan ook veel aandacht aan een duidelijke en veilige weginrichting, ook als het op wegmarkeringen aankomt. Wij hebben echter nog geen klacht ontvangen van de man in kwestie en zijn op dit moment dus niet op de hoogte van de precieze omstandigheden van het ongeval, noch van wat de motorrijder ons precies ten laste legt. Eens we die gegevens hebben, zullen we de klacht onderzoeken en gepast reageren."