Bus daagt weer niet op: Lander (16) verplicht om twee uur naar school te wandelen

Op dit traject passeert zelden of nooit een bus waardoor verschillende leerlingen vaak te laat op school zijn of er helemaal niet geraken. vlnr: Lander Broeder, Pablo Loredo Diaz, Maite Loredo Diaz, Cynthia Vangestel, Mira Loredo Diaz, Julie Broekcx, Leen De Wachter.
Benoit De Freine Op dit traject passeert zelden of nooit een bus waardoor verschillende leerlingen vaak te laat op school zijn of er helemaal niet geraken. vlnr: Lander Broeder, Pablo Loredo Diaz, Maite Loredo Diaz, Cynthia Vangestel, Mira Loredo Diaz, Julie Broekcx, Leen De Wachter.
Bussen van De Lijn die véél te laat of gewoon niet komen opdagen: ook in Oelegem kennen ze het probleem maar al te goed. Voor inwoonster Leen De Wachter is de maat zelfs vol: haar dochter moet elke dag om half 6 opstaan om op tijd op school te geraken, en haar zoon moest dinsdag nog twee uur naar school stappen omdat zijn bus opnieuw afgeschaft was. “En dat terwijl ik jaarlijks een abonnement van meer dan 200 euro betaal!”, zegt Leen. 

Het is genoeg geweest voor Leen De Wachter uit Oelegem. Door chauffeurstekorten bij De Lijn worden busritten in de regio vaak afgeschaft, waardoor haar kinderen, letterlijk, in de kou blijven staan. Haar dochter, Julie (15), gaat naar school in Lier, en moet elke ochtend om half 6 opstaan zodat ze om half 7 kan zitten wachten in het bushokje aan de brug in Oelegem. “Maar de bussen rijden vaker niet, dan wel”, vertelt Leen. “Nochtans is Lier niet zo heel ver, maar toch moet mijn dochter drie uur voordat ze op school moet zijn, opstaan. En dan nog geraakt ze er vaak niet op tijd, als de bus niet komt opdagen. Ze is zo zelfs al eens thuis moeten blijven van school.” 

Als ik verhaal zoek bij De Lijn, krijg ik telkens een standaardmail terug. Dat ze niet genoeg chauffeurs hebben, maar daar heb ik geen boodschap aan. Waarom verkopen ze dan nog zulke dure abonnementen?

Leen De Wachter

Elke ochtend stressen

Ook zoon Lander (16), die naar het VTI in Zandhoven gaat, heeft problemen met de bussen. “Dinsdag is hij zelfs uit pure miserie twee uur te voet naar school gewandeld, in de regen! Het is elke ochtend stressen of mijn kinderen op school geraken of niet. Als de bus niet komt, hebben wij een probleem, want ik kan hen ook niet altijd met de auto brengen. ‘Neem het openbaar vervoer’, zeggen ze dan, maar je ziet hoever je ermee komt!”

Leen betaalt nochtans jaarlijks een abonnement van meer dan 200 euro aan De Lijn. Ze zou graag een compensatie willen. “Maar als ik verhaal zoek bij De Lijn, krijg ik telkens een standaardmail terug. Dat ze niet genoeg chauffeurs hebben, maar daar heb ik geen boodschap aan. Waarom verkopen ze dan nog zulke dure abonnementen? En als ik om een compensatie vraag, kunnen ze mij die ook niet geven. Dat is met de mensen hun voeten spelen.” 

En Leen is niet de enige met klachten. “Ook het gezin van een vriend, Pablo, heeft hetzelfde probleem. Zij nemen bus 420 naar Herentals en Berchem, en ook die bus komt vaker niet dan wel. Ik heb mijn verhaal in de Facebookgroep Ranst-Geeft gepost, en ik kreeg enorm veel reacties van mensen die dagelijks hetzelfde meemaken. Ik kan begrijpen dat er ergens een omleiding is, of dat er eens een bus te laat komt, maar deze toestanden zijn echt rampzalig.”

Chauffeurstekort

De Lijn is zich bewust van de problemen. “Chauffeur is een knelpuntberoep en we leveren dan ook enorme inspanningen om chauffeurs te vinden.”, klinkt het bij De Lijn. “Dit jaar zoeken we bijvoorbeeld 570 chauffeurs. Daarvoor hebben we dan ook tal van maatregelen genomen. Deze inspanningen lonen gelukkig, want we hebben dit jaar al meer dan 400 chauffeurs aangeworven. Het tij is dus aan het keren.”

De Lijn wil ook benadrukken dat ze alle begrip hebben voor het feit dat de huidige situatie zeer onaangenaam is voor de reizigers. “We begrijpen dan ook hun vraag naar een vorm van compensatie. We bekijken dit zeker en we komen hier nog op terug. Tegelijk moeten onze inspanningen zich nu vooral richten op het vinden van chauffeurs en op het terug op punt zetten van onze dienstregeling.”

OPROEP: Bevindt jouw kind zich in dezelfde situatie en komt het vaak te laat op school door vertragingen of afgeschafte bussen? Laat het ons weten via cedric.maes@dpgmedia.be. Vergeet je telefoonnummer niet te vermelden.




246 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • kris bluekens

    Ik nam vroeger de fiets, kan de jeugd dat tegenwoordig niet meer .acties voeren in Brussel wel , maar zelf een steentje willen bijdragen lukt blijkbaar niet??

  • Norbert Bauwens

    Heb ik vorige week ook gedaan . Ik moest zeker op tijd zijn voor een afspraak dus 7,7 KM gestapt en een kwartier voor de bus op mijn bestemming gekomen. Haal de bezem door de vakbondsvertegenwoordiging en bij de directie.

  • Tom Miller

    Mensen zien alleen maar problemen en nooit geen oplossingen. Verhuizen is de boodschap als het openbaar vervoersplan van je buurt je niet aanstaat.

  • WILFRIED DE WILDE

    Als ze hier nù al allemaal te lui zijn om te fietsen zullen ze dat later waarschijnlijk ook wel zijn om te werken. En moesten de bussen nu eens op tijd komen dan zou er ook minder afval van hun snoep te vinden zijn.

  • Salah Ryan

    Geloof mij ik ben zelf chauffeur bij de lijn,momenteel doet de directie er alles aan om de chauffeurs het zo moeilijk te maken dat zij zelfs niet meer aan de slag willen blijven!! Puur wanbeleid en niemand die het wil geloven!!