R4 blijft minstens tot 2020 dodenweg

R4 - Evergem | TIJDELIJKE MAATREGELEN IN AFWACHTING VAN STRUCTURELE OPLOSSING

Het kruispunt van de R4 met de Pastorijstraat en de Riemesteenweg in Ertvelde komt in het Grote Verkeersonderzoek van onze krant als gevaarlijkste verkeerspunt in Evergem uit de bus. De verkeerslichten zijn er sinds vorige week zo geregeld dat het oversteken met de fiets een pak veiliger wordt, maar fietsers en schoolbestuur vragen meer maatregelen. Tot de R4 heringericht wordt, luidt de smeekbede om gemachtigde opzichters te mogen inzetten op het levensgevaarlijke kruispunt. Die werken starten echter niet voor 2020.

De baan heeft de naam dodenweg in geen geval gestolen. De voorbije zes jaar zijn op de R4 in Evergem maar liefst zeven doden en dertien zwaargewonden gevallen. Eind vorig jaar kwam nog een jonge fietsster om het leven op het kruispunt van de R4 met de Pastorijstraat in Ertvelde. Per dag passeren er in beide richtingen 27.000 wagens, waarvan 2.900 vrachtwagens.

"We hebben ondertussen bij het Vlaams Gewest kunnen bekomen dat de verkeerslichten op het kruispunt aangepast werden", zegt schepen van Mobiliteit Erik De Wispelaere (CD&V). "Fietsers die op de knop drukken, krijgen groen licht op een moment dat het voor de chauffeurs uit alle richtingen rood is. Ze kunnen dus conflictvrij de R4 oversteken, en dat is echt uniek in de regio. Voor de echt structurele oplossing is het wachten op de herinrichting van de R4. Zo goed als alle kruispunten zouden verdwijnen. De R4 gaat onder de kruispunten en het lokaal verkeer blijft op de begane grond. Die werken zouden starten in 2020 en zeker vijf jaar duren."

Veiligheidsambassadeurs

De meeste mensen zijn het wachten op een veilige R4 ondertussen beu. "Het risico dat er nog doden vallen op de R4 is te groot om lijdzaam toe te zien", zegt Johan Van Hove (sp.a). "De herinrichting van de R4 zal nog heel wat jaren op zich laten wachten, dus er moeten andere maatregelen komen. Wij zijn voorstander van een soort 'veiligheidsambassadeurs' voor de R4. Dat zijn vrijwilligers die een speciale opleiding gekregen hebben en 's ochtends en 's avonds de kinderen helpen oversteken op het kruispunt. Ook het verder uitbreiden van het openbaar vervoer kan helpen om het verkeer veiliger te maken. Wij willen het gratis openbaar vervoer zelfs uitbreiden naar 16-jarigen. Dan zullen nog meer jongeren de bus verkiezen boven de fiets." Groen Evergem pleit voor meer sensibilisering en vraagt een netoverschrijdend initiatief met alle scholen om jongeren vertrouwd te maken met de gevaren van de R4.

Op basisschool De Regenboog, die op enkele honderden meters van het kruispunt ligt, staat verkeersveiligheid bovenaan de prioriteitenlijst. "We zijn zeer blij dat de lichtenregeling op de R4 sinds eind augustus aangepast is", zegt directeur Marie-Rose Van de Velde. "Op 1 september ben ik als directeur persoonlijk in alle klassen langs gegaan om het nieuwe systeem uit te leggen. En vooral ook om te drukken op de verantwoordelijkheid van de fietsers zelf. Wanneer het rood is, moet iedereen stoppen. Zonder uitzondering! We zien nog al te vaak dat jongeren toch nog door het rood rijden, om mee te zijn met de groep voor hen. Dat is echt levensgevaarlijk!"

Schepen De Wispelaere wil graag meedenken en extra maatregelen zoeken om de verkeersveiligheid te verhogen zolang de R4 niet heringericht wordt. "Gemachtigde opzichters hebben op de R4 geen bevoegdheid omdat het om een gewestweg gaat. Een gewone burger mag daar het verkeer niet stil leggen", zegt de schepen. "De eerste weken van het schooljaar staat de politie er regelmatig, maar dat is ook niet altijd mogelijk. Er zijn nog schoolbuurten waar ze af en toe moeten staan. En gratis op de bus? We weten ondertussen al langer dat niets gratis is. Ik zou graag horen waar we die centen dan moeten halen."

Fietsers kunnen de R4 sinds kort oversteken met één druk op de knop, maar dit is slechts een tijdelijke maatregel in afwachting van de definitieve herinrichting van het kruispunt.
Michel Moens Fietsers kunnen de R4 sinds kort oversteken met één druk op de knop, maar dit is slechts een tijdelijke maatregel in afwachting van de definitieve herinrichting van het kruispunt.