Exclusief voor abonnees

Koen Van den Heuvel (CD&V): “Er moét nog veel gebouwd worden, maar wel op de juiste plaats”

Lijsttrekker voor Vlaams Parlement ijvert voor gezond evenwicht tussen natuurbehoud en slim woonbeleid

Koen Van den Heuvel (54) was twintig jaar lang burgemeester van zijn geliefde Puurs, nu Puurs-Sint-Amands, maar werd begin dit jaar voor de leeuwen gegooid als opvolger van Joke Schauvliege in de periode van de klimaatbetogingen. “Ik herinner me nog die spandoeken met opschriften als ‘Koen moet het doen’ en ‘Met Van den Heuvel naar de top’. Leuk meegenomen natuurlijk en ik denk niet dat ik het heb verbrod”, lacht Van den Heuvel. Hij zal nu moeten proberen om stand te houden in de poule des doods in Antwerpen met Bart De Wever (N-VA), Bart Somers (Open Vld) en Meyrem Almaci (Groen).
Koen Van den Heuvel ziet een tweede termijn als minister wel zitten.
Mine Dalemans Koen Van den Heuvel ziet een tweede termijn als minister wel zitten.

Koen Van den Heuvel grijnst als we vragen naar het waarom van zijn aanstelling als minister. “Dat moet je aan onze voorzitter Wouter Beke vragen”, lacht de toch nog altijd een beetje kersverse minister van Omgeving, Natuur en Landbouw. “Ik ben twintig jaar burgemeester geweest en heb toch vijftien jaar ervaring in het parlement. Twee maanden ervoor was ik al aangeduid als lijsttrekker voor Vlaanderen in de provincie Antwerpen. Dan moet je daar niet flauw over doen. Maar ik vind het niet erg, want die zichtbaarheid als minister is toch wel een pluspunt in de aanloop naar de verkiezingen. Invallen in blessuretijd en bovendien niet gepland, is nooit gemakkelijk. Het was in de periode dat de klimaatbetogingen in volle gang waren. Die spandoeken waren toen wel leuk en ik denk niet dat ik het tot dusver verknoeid heb (lacht). Ik ben tevreden van het parcours.”

Minister van Omgeving, Milieu en Landbouw. Waar zit het klimaat, want dat lijkt nu toch het modewoord ?

“In Vlaanderen hebben we geen klimaatminister of laat staan iemand die een coördinerende rol speelt. Maar ergens is het logisch dat klimaat verbonden is aan Milieu en Omgeving. Maar het zit ook op Ruimtelijke Ordening of bij Mobiliteit. Kijk maar naar de uitstoot van de broeikasgassen. Dat zit voor 35 procent bij gebouwen, 30 procent bij mobiliteit en nog eens 16 procent bij industrie. Het is een uitdaging voor de volgende Vlaamse regering om alles rond klimaat beter te coördineren al moet je het als hele team aanpakken want de voorbije maanden werd het allemaal nogal gepersonaliseerd naar één minister toe. Iedereen heeft er een opdracht in. Het is een en-en-verhaal. Sommigen zeggen dat innovatie het allemaal wel zal oplossen. Voor een deel is dat zo, maar ergens moeten we ons er allemaal van bewust zijn dat we anders moeten gaan denken, consumeren en bewegen. Misschien eens meer de trein nemen naar Amsterdam of Parijs in plaats het vliegtuig. Of meer de fiets of te voet in plaats van de auto voor een ritje van drie kilometer. We zijn ook een voorstander van het invoeren van een faire bijdrage voor vliegverkeer. Iedere sector moet zijn steentje bijdragen, maar daar kijken we toch eerder naar Europa. Ik ben er in elk geval overtuigd dat de volgende regering Klimaat door alle bevoegdheden zal laten gaan, maar dan wel met iemand die overal de vinger aan de pols houdt in een coördinerende rol.”

U bent vanaf dag 1 begaan geweest met de klimaatspijbelaars, al zeggen critici dat ze te veel gestuurd worden?

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Slechts €6,95 €4,95 per 4 wekenGeniet 1 jaar van deze voordelige prijs
  • Lees 4 weken gratisEn krijg onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.