Roep snelheidsduivels een halt toe

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN POPERINGE

Een flitspaal op de Provenseweg, het is één manier om hardrijders te ontmoedigen.
MD Een flitspaal op de Provenseweg, het is één manier om hardrijders te ontmoedigen.
De Poperingenaars hoor je vaak klagen over hardrijders in hun straten. Maar wat moet er gebeuren om die snelheidsduivels een halt toe te roepen? Van flitscamera's en extra controles tot snelheidsremmers, fietsstraten en extra signalisatie, elke partij legt eigen accenten.

Huidig burgemeester Christof Dejaegher (CD&V): "Snelheidsoverlast is inderdaad een vaak voorkomende klacht, maar je kan je afvragen wie er nu eigenlijk te snel rijdt, want er klagen wel heel veel mensen over. We hebben al heel wat inspanningen geleverd, zowel infrastructureel als met signalisatie. Maar het volstaat niet", zegt Dejaegher. "We hebben de politiezone Arro Ieper gevraagd om samen met de andere gemeenten van de zone een actieplan op te maken. Maar het is nooit goed. Doe je niets, dan is het niet goed. Doe je wel iets, dan komen er ook klachten, zoals over het lawaai als auto's over snelheidsremmers rijden."


Lijsttrekker Jurgen Vanlerberghe (Samen): "De meeste klachten komen uit het centrum. Daar zul je met flitspalen weinig aan veranderen. Zeker als je weet dat het gerecht maar een beperkt aantal flitsboetes kan verwerken. Misschien zou het niet slecht zijn als de stad snelheidsduivels een GAS-boete mag geven."


Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld): "De invoering van de zone 30 in het centrum is een goede zaak geweest. Op plaatsen waar er duidelijke overlast is, kan er extra gecontroleerd worden. Snelheidsremmers zijn niet altijd goed, aangezien ze geluidsoverlast kunnen veroorzaken."


Volgens Jean-Marie Blondeel (N-VA) moet er aan de scholen meer controle zijn en moet de politie er meer aanwezig zijn. "Ook op onze markt wordt de snelheidslimiet niet altijd nageleefd. Het plaatsen van signalisatie die je snelheid weergeeft, kan helpen om bestuurders aan te zetten tot een veiliger rijgedrag. Af en toe flitsen kan ook een mentaliteitswijziging teweeg brengen."


Volgens Alex Colpaert (Groen) vind je de pijnpunten vooral aan de scholen. Schoolstraten en fietsstraten zijn een mogelijke oplossing.


Martine Vanbrabant van Vlaams Belang vindt dat er meer gecontroleerd moet worden op de invalswegen en de ring. (LBR)