"Ons huis was pas gerenoveerd"

WONING EN ATELIER VAN SCHILDER ONBEWOONBAAR NA BRAND IN OPBERGRUIMTE

Er hing een grote rookpluim boven het centrum.
Haezebrouck Er hing een grote rookpluim boven het centrum.
In de Peperstraat in het centrum van Poperinge is gisterenmiddag om iets voor 13 uur een zware brand uitgebroken in de opbergruimte van schilder Filip Lebbe. Toen de brandweer aankwam, sloegen de vlammen al door het dak. "Door de hevige rook is ook ons huis, dat ernaast ligt, onbewoonbaar", zegt slachtoffer Filip Lebbe.

"Ik was in slaap gevallen vlak voor de middag", vertelt Filip Lebbe, die met lede ogen zag hoe de brandweer het vuur probeerde te blussen. "Plots maakte mijn echtgenote mij in paniek wakker en zei ze dat het aan het branden was. Zelf kon ik er niets meer tegen beginnen. Daarvoor waren de vlammen al te hoog in de opbergruimte. Ik heb meteen de auto's zo snel mogelijk buiten gezet en gezorgd dat mijn echtgenote en ik veilig buiten waren." Buurtbewoners die de hevige rookontwikkeling opmerkten, hadden ondertussen al de brandweer verwittigd. Toen de spuitgasten arriveerden, sloegen de vlammen al door het dak van de opbergruimte. "De brandweer kon voorkomen dat de vlammen oversloegen naar aanpalende huizen, maar kon niet voorkomen dat ook de privéwoning van de schilder en zijn echtgenote onbewoonbaar werd verklaard", vertelt burgemeester Christof Dejaegher, die ter plaatse een kijkje kwam nemen om de slachtoffers een hart onder de riem te steken. "Dit is verschrikkelijk voor die mensen. Luisteren naar hen is dan het enige wat ik kan doen. Ik heb hen ook gevraagd of ze hulp nodig hadden om een tijdje ergens anders te kunnen verblijven, maar ze kunnen bij familie terecht."

De brandweer moest enkele dakpannen verwijderen, om de brand te kunnen blussen.
Haezebrouck De brandweer moest enkele dakpannen verwijderen, om de brand te kunnen blussen.

Ontploffingen

De brandweer had uren nodig om de vlammen volledig te doven. Omdat in het atelier verfpotten stonden, waren er een paar kleine ontploffingen te horen door de hitte, maar ontploffingsgevaar is er nooit geweest. Ook de Peperstraat werd urenlang afgesloten voor het verkeer.


Filip Lebbe ging nadien samen met de brandweer naar binnen, om de schade op te meten. "Volgens de brandweer is de brand ontstaan door een kortsluiting", vertelt Filip. "In mijn opbergruimte zaten een aantal elektrische machines in het stopcontact. Blijkbaar is daar iets verkeerd gelopen. We hadden het huis ook nog maar net gerenoveerd. Dit is een ramp voor ons, maar we kunnen niet anders dan alles zo goed mogelijk proberen te herstellen en zo snel mogelijk weer aan de slag te gaan."

Slachtoffer Filip Lebbe.
Haezebrouck Slachtoffer Filip Lebbe.

Grote rookpluim

De brand zorgde voor een grote rookpluim in het centrum van Poperinge, waardoor de brand heel wat kijklustigen lokte. "Ik zag plots vlammen door mijn slaapkamerraam", vertelt een buurtbewoner. "Ik heb meteen de brandweer gebeld. Dit is heel erg voor de mensen, maar gelukkig is niemand gewond geraakt." Anderen zaten net op een terrasje, toen ze de rookpluim opmerkten. "We zijn meteen een kijkje komen nemen. Het heeft toch enige tijd geduurd voor de brandweer die rookpluim kon bedwingen." De brandweer moest een deel van de dakpannen verwijderen, om bij de vuurhaard te kunnen.