De kampioenenwagen van Alonso in een fotostudio in Pittem: Mathieu maakte van de kinderdroom van elke kleine jongen zijn beroep

Mathieu Damiens had zelfs al de F1-wagen waarmee Fernando Alonso het wereldkampioenschap won in 2005 in z’n studio.
Mathieu Damiens Mathieu Damiens had zelfs al de F1-wagen waarmee Fernando Alonso het wereldkampioenschap won in 2005 in z’n studio.
Mathieu Damiens (46) heeft een wel erg bijzonder beroep. In zijn studio in Pittem fotografeert hij al bijna twee decennia droomwagens voor zijn klanten. Daar zitten moderne Ferrari’s en Aston Martins tussen, maar het liefst fotografeert hij oldtimers. “Vroeger maakten ze nog auto’s met een ziel. De meeste moderne auto’s zijn gewoon marketingproducten.”

Veilinghuizen, bedrijven of organisaties die een beeld nodig hebben van een wagen voor promotionele doeleinden komen bij hem aankloppen, maar de helft van de klanten van Mathieu zijn toch liefhebbers. Mensen die thuis een mooie klassieker staan hebben en die graag vereeuwigd zien. Een mooie ingekaderde foto van je eigen pareltje is toch net iets persoonlijker dan een poster van een gelijkaardige auto. De voorbije twintig jaar kreeg Mathieu honderden - soms peperdure - pareltjes voor zijn lens.

Puur

“Doorgaans worden de auto’s naar hier gebracht, waarna ik ze tot in de studio rol - de motor starten doe ik in de regel nooit - en aan de slag ga. Dan is het een kwestie van de juiste beeldhoek te zoeken, de belichting aan te passen en de lijnen van de wagen zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen. Het aantal foto’s is afhankelijk van de bestelling, maar je kunt gerust zeggen dat ik ongeveer een uur werk heb aan een foto, inclusief nabewerking. Al probeer ik dat laatste zo beperkt mogelijk te houden. Misschien dat ik ergens een autistisch trekje heb, maar puurheid vind ik belangrijk. ‘Less is more’. Daarom werk ik ook bewust in een fotostudio. Aan zeemzoete zonsondergangen, vallende blaadjes of urenlang effectjes photoshoppen doe ik liever niet mee.

Deze Fiat 500 was het eerste wagentje dat Damiens fotografeerde in zijn studio
www.mathieudamiens.com Deze Fiat 500 was het eerste wagentje dat Damiens fotografeerde in zijn studio

Mathieu heeft er net een grote opdracht in Luxemburg op zitten. “Een klant wilde zijn volledige collectie - 140 wagens - laten fotograferen. Al die wagens tot in Pittem brengen, zat er niet in. Daarom stelde de klant zelf voor een studio te bouwen op locatie. Ik ben een jaar bezig geweest met die reportage. Met die foto’s heb ik een ’triptiek’ gerealiseerd met drie boeken van negenhonderd bladzijden. De klant heeft de boeken gebruikt als relatiegeschenk.”

Prijs

Rest de vraag wat dat allemaal kost. “Dat is geen geheim. Mijn prijzen starten aan 595 euro, maar kunnen oplopen tot meer dan 2.500 euro. Voor dat laatste bedrag heb je een uitgebreide reportage. Een prachtige set professionele foto’s om het restauratiedossier van je wagen te illustreren, je aanvraagformulier voor bijvoorbeeld de Mille Miglia te vervolledigen of om de wagen te verkopen. Want mooie beelden doen kopen.”

Ik zou graag eens een Ferrari F40 voor mijn lens krijgen. Toen ik klein was, hing die als poster boven mijn bed

Mathieu Damiens

Wegwerpproducten

Het zal niemand verbazen dat de Pittemnaar zelf autoliefhebber in hart en nieren is. “Wie auto’s goed wil fotograferen, moet er zelf ook oprecht van houden. Ik hou vooral van oldtimers omdat ze echt zijn. Het chroom, het leer en het hout in een oldtimer zijn echt. In moderne wagens heb je dat niet meer. Wat er uitziet als chroom is nu gewoon plastic met een laagje erover, het leder van het dashboard is kunststof met een lederpatroon in geperst en het hout voelt aan als plastic.  Bovendien zijn er te veel regeltjes voor de productie van nieuwe wagens waardoor ze allemaal op elkaar lijken. Vroeger moesten wagens mooi zijn, niet louter veilig en praktisch. Een spijtige evolutie. Ook het feit dat men nu vaak al na amper vier jaar verandert van wagen is een teken aan de wand. Moderne wagens zijn wegwerpproducten geworden. Oldtimers zijn nog echt.”

Favorieten

“Welke mijn favoriete modellen zijn? Ik heb een lijstje in mijn hoofd van wagens die ik ooit nog eens zou willen fotograferen. Een absolute favoriet kiezen is moeilijk. Al zou ik graag eens een Ferrari F40 voor mijn lens krijgen. Toen ik klein was, hing die wagen als poster boven mijn bed en die heb ik nog niet voor mijn lens gezien. Een Ferrari Testarossa heb ik wel al kunnen fotograferen en daarvan had ik ook een poster als kind”, lacht Mathieu.

Een selectie van zijn foto’s vind je op www.mathieudamiens.com.

Bentley Special Le Mans.
www.mathieudamiens.com Bentley Special Le Mans.
AC Cobra.
www.mathieudamiens.com AC Cobra.
De achterkant van een Lamborghini Diablo.
www.mathieudamiens.com De achterkant van een Lamborghini Diablo.
Mercedes 300 SL.
www.mathieudamiens.com Mercedes 300 SL.
Porsche 904.
www.mathieudamiens.com Porsche 904.
Mathieu Damiens aan de slag in zijn studio.
Mathieu Damiens Mathieu Damiens aan de slag in zijn studio.



1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Dirk Delaere

    Hij maakt wel mooie foto's, maar zijn instelling dat auto's eerder mooi dan veilig horen te zijn is compleet verkeerd.