Bus naar school is élke dag te laat: “Dit frustreert ouders, leerlingen én leerkrachten”

Een moment van opluchting: daar is de bus (eindelijk)!
Karolien Coenen Een moment van opluchting: daar is de bus (eindelijk)!
In Houthalen-Helchteren zitten enkele ouders met de handen in het haar. Hun kinderen nemen aan de Kazernelaan elke dag de bus van De Lijn naar het Agnetencollege, maar die is dit schooljaar door werken quasi elke dag te laat. Bijgevolg komen de leerlingen ook te laat aan op school, wat zowel voor hen als voor de leerkrachten vervelend is. “We werken aan een nieuwe dienstregeling”, kondigt De Lijn aan.

Het probleem wordt aangekaart door een bezorgde ouder, die een trouwe lezer is van onze krant. “Het is zo dat het Agnetencollege de laatste jaren ontzettend populair geworden is in Peer en ook in de buurgemeenten. Dat maakt dat een groepje van 20 tot 25 leerlingen tegenwoordig om 8 uur ’s ochtends de bus neemt richting Peer. Het gaat om lijn 48, die van Hasselt naar Hamont loopt. Als de dienstregeling zou kloppen, zijn ze een kwartier later op school. Net op tijd voor de schoolbel dus.”

Wachten, wachten, wachten...
Karolien Coenen Wachten, wachten, wachten...

Daar wringt in het nieuwe schooljaar het schoentje. “Het aantal keren dat de bus dit jaar ook effectief op tijd was, is op één hand te tellen”, merkt de ouder met lichte zin voor overdrijving op. “Met verschillende ouders hebben we de school al ingelicht, want wij willen aantonen dat het niet onze schuld of die van onze kinderen is dat ze te laat zijn. Helaas hoort men bij De Lijn altijd de standaardantwoorden, met als gevolg dat er niets gebeurt. Het hele gedoe frustreert ons, onze kinderen en de leerkrachten.”

Wachten, wachten, wachten...
Karolien Coenen Wachten, wachten, wachten...

Uitschieter van 25 minuten vertraging

Rik Schepers van het Agnetencollege is op de hoogte van de ergernis. “Vorige week nog hebben we dit probleem telefonisch gemeld aan De Lijn en deze week heb ik nog een mailtje gestuurd”, laat hij weten. In die mail kaart hij de periode van 18 november tot 5 december aan. Van de veertien ritten die toen plaatsvonden, is de bus acht keer te laat gekomen. Met als uitschieter 5 december toen de bus pas om 8.42 uur op school aankwam. “Het is voor de leerlingen ook niet meer plezant als ze één dag op twee te laat in de les komen, om nog maar te zwijgen over de extra wachttijd aan hun bushalte”, zegt Schepers in zijn bericht. 

“In de examenperiode, die voor sommige leerlingengroepen op maandag 9 december is gestart, is dit uiteraard nog een groter probleem. Ook die dag kwamen de leerlingen pas tegen 8.45 uur op school aan en was het examen al 20 minuten bezig. Dat bezorgde deze leerlingen een hoop extra stress. Om 15.30 uur is de bus richting Hamont zelfs helemaal niet komen opdagen en hebben de leerlingen hun ouders moeten bellen om hen te komen ophalen.” 

Wachten, wachten, wachten...
Karolien Coenen Wachten, wachten, wachten...

Iedereen wijst bij een mogelijke oorzaak op de werken die plaatsvinden in Houthalen. De Lijn bevestigt dat daar de hoofdreden voor de problemen ligt. Van maandag 2 september tot dit voorjaar wordt aan de Herebaan-Oost en de Europarklaan een rotonde aangelegd. Die maakt dat lijn 48 een omleiding moet volgen. “Deze omleiding duurt zeker nog tot april 2020”, stelt Ine Pieters, woordvoerster van De Lijn. “Vanuit De Lijn bekijken we nu om de dienstregeling aan te passen zodat de leerlingen toch tijdig op school geraken. Zodra de nieuwe regeling is uitgewerkt, zullen we dit ook communiceren aan de school zodat zij hun leerlingen kunnen verwittigen.” 

En daar is de bus dan toch!
Karolien Coenen En daar is de bus dan toch!
De halte aan de Kazernelaan.
Karolien Coenen De halte aan de Kazernelaan.



26 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Jean-Marie Gijsen

    Gemeentebesturen ook eens kritisch onder de loep nemen. Als zij De Lijn fatsoenlijke omleidingen geven zou het ook al veel helpen. Die lijn splitsen zou ook een optie zijn. En niet alleen daar, maar op alle grote omleidingen. Vanaf de omleiding een bus op het juiste uur laten vertrekken. De verplichting om steeds zoveel mogelijk haltes te bedienen maakt omleidingen veel langer als zou moeten.

  • ann vandelannoote

    En als je een klacht indient bij de lijn krijg je een standaardantwoord terug. Ze willen er gewoon niks aan doen en dan zullen ze moeten staken zeker? Want er zal nog meer moeten bespaard worden aangezien sommige hun abonnement niet zullen verlengen. Wat zal ik blij zijn als mijn kinderen met de wagen zullen kunnen rijden. En dan zou de regering ons bijna verplichten om het openbaar vervoer te nemen??? Zullen we dan binnenkort allemaal te laat op ons werk komen? Ik dacht het niet.

  • Peter De Clercq

    Ik hoor het graag zeggen 'neem dan een bus vroeger'. Hier is het net hetzelfde,de bus komt 7 op de 10 keer met veel vertraging,overvol en elke halte stoppen om tientallen schoolkinderen te laten opstappen. Resultaat is dat hij met ferme vertraging aankomt aan het station,ikzelf werk 1 straat verder en moet mij dikwijls reppen om tijdig op kantoor te zijn. Een bus vroeger nemen is natuurlijk een optie,maar dan ben ik anderhalf uur te vroeg en kan ik nog niet binnen op kantoor.

  • billy brenders

    De Lijn is hier absoluut niet voor verantwoordelijk maar de werken die goedkeuring hebben gekregen uitgevoerd te worden buiten zomervakantie van de gemeente.

  • FRIEDA VAN KEYMEULEN

    Als de [groot]ouders eens mits z'n allen hun kindjes stipt gereed houden en niet op de stoep nog 5 kusjes en 6 knuffels gaven, dan zou de bus stipt en de frustratie zo goed als weggewerkt zijn. Daarom ben je geen harteloos [groot]ouder maar je houdt rekening met de gemeenschap.