Fotograaf duikt in bad met BV's

PIETER CLICTEUR MAAKT ONDERWATERPORTRETTEN VOOR CULTUURCAFÉ

De onderwaterfoto's van Pieter Clicteur zijn te zien in het CultuurCafé van De Grote Post.
Benny Proot De onderwaterfoto's van Pieter Clicteur zijn te zien in het CultuurCafé van De Grote Post.
Bekende Vlamingen zijn lyrisch over de fotoshoot met Pieter Clicteur. In het CultuurCafé hangen namelijk twaalf opmerkelijke onderwaterportretten van de fotograaf. "Dit was mijn beste shoot ooit", zegt acteur Wim Opbrouck.

Sinds kort hangen in het CultuurCafé van De Grote Post twaalf onderwaterportretten van bekende Vlamingen. Niemand minder dan Marijke Pinoy, Wim Willaert, Line Pillet, Wim Opbrouck, Johannes Verschaeve, Tom Audenaert, Bart Van Avermaet, Eva Mouton, Tine Embrechts, Roos Van Acker, Mich Walschaerts en Matteo Simoni prijken in de voormalige telefooncabines.


Het begon allemaal twee jaar geleden, toen de Ettelgemse fotograaf Pieter Clicteur de affiche ontwierp van het Filmfestival van Oostende. Centrale figuur van het festival was toen acteur Johan Heldenbergh, met wie Pieter zo'n drie uur in het water heeft gelegen. Daarna volgde zelfs een onderwaterfotoshoot met onderwaterballerina's. "Ik was al met dit project bezig sinds mei vorig jaar", vertelt Pieter. "De nieuwe uitbaters van het CultuurCafé vroegen me de voormalige telefooncellen in te kleden. Ik wou niet zomaar de zee gebruiken als thema, dat was te voor de hand liggend."


De BV's bleken zeer bereidwillig om met Pieter Clicteur samen te werken. Sinds zes jaar is hij overigens professioneel fotograaf, sedert drie jaar verdient hij er ook de kost mee. "Er werd niet met duikflessen gewerkt, dus iedereen moest zijn adem inhouden. Johannes Verschaeve en Wim Opbrouck bleken hier in uit te blinken. Terwijl ik verschillende keren naar adem moest happen, bleven zij doodleuk onder water. Het was wat experimenteren om ook de objecten, zoals een bistrotafeltje, laptop en glazen, stevig onder water te houden. De fotoshoots vonden plaats in het stedelijk zwembad, ik ben die mensen dan ook zeer dankbaar voor hun medewerking. Elke shoot duurde ongeveer een uur, maar achteraf spendeerde ik nog een drietal uren aan het digitaal wegwerken van de zwembadtegels."


Pieter Clicteur gaat ver voor zijn onderwaterfotografie en investeerde dan ook in speciale apparatuur. Dit voorjaar komt er zelfs een boek op de markt met zestig portretten van nog meer bekende gezichten. Deze week nog nam hij onderwaterfoto's van kersvers Miss België Annelies Törös.

Pieter Clicteur.
Timmy Van Assche Pieter Clicteur.

"Beste shoot ooit"

De reacties van de BV's liegen er niet om. "Dit was de beste, leukste en tofste fotoshoot ooit", zegt acteur en muzikant Wim Opbrouck enthousiast. "Het is dan ook totaal verschillend dan eender welke andere shoot. Toen Pieter me contacteerde, heb ik zijn site bekeken en geen seconde getwijfeld. Ik ben al een grote fan van Oostende en elke reden om ernaartoe te gaan, is goed genoeg. We moesten een zware loden riem aantrekken om onder te blijven, maar dat is lastiger dan je denkt. Pieter is echt een zeer toffe gast die weet wat hij wil, het was een fijne samenwerking."


Ook Wim Willaert is grote fan van Pieters werk. "Ik kende Pieter al van vroeger. Hij ontwierp de affiche van het Oostendse Filmfestival 2014, waar mijn portret op stond. Ik kreeg daar leuke reacties op, dat is een groot compliment aan de fotograaf. Zo vroeg de entourage van Pierce Brosnan tijdens het filmfestival mijn gegevens, want ze waren onder de indruk van Pieters werk. Nu, de fotoshoot in het zwembad is toch wel de raarste die ik ooit heb gedaan. Het leek me een leuk idee en heb niet lang getwijfeld. Het is vreemd om met loden gewichten onder water te gaan, maar vooral lastig om terug boven te geraken. Je moet extra stampen met de voeten. Ik blijf me verbonden voelen met de zee. Mijn thuisstad Nieuwpoort ligt me altijd na aan het hart: als je de zee van kleins af aan kent, kan je niet meer zonder."

Wim Opbrouck.
Pieter Clicteur Wim Opbrouck.

Trekpleister

David Meert en Laurence Van Cauter mochten als uitbaters van het CultuurCafé amper vier maanden na opening 30.000 bezoekers verwachten. De reacties blijven niet uit. "Dit overstijgt onze verwachtingen. De reeks vormt ook een extra trekpleister, want de foto's blijven permanent hangen. We kregen veel leuke commentaren van klanten over de originaliteit van de foto's."