Waar zijn al die auto's naartoe?

PARKINGS BIJ STATION HALFLEEG NA INVOERING BETALEND PARKEREN

De parking aan het station van Oudenaarde bleef halfleeg.
Ronny De Coster De parking aan het station van Oudenaarde bleef halfleeg.
De invoering van betalend parkeren gisteren bij het station van Oudenaarde had een opmerkelijk effect: de parkings aan beide kanten van het spoor bleven halfleeg. Waar zijn al die auto's naartoe? En hoe geraak je met je fiets nog over die parking?

Treinreizigers betalen voortaan 1,10 euro per uur of 6,60 euro per dag om hun auto achter te laten op een van de stationsparkings. Wie geen NMBS-ticket of -abonnement heeft, betaalt 1,60 euro per uur of 16 euro per dag.


"Schandalig" en "onaanvaardbaar" waren de meest voorkomende woorden op post-its die tijdens een protestactie 's ochtends werd georganiseerd door de plaatselijke sp.a-afdeling.


"We willen ervoor zorgen dat elke pendelaar zeker is dat hij bij het station zijn auto kan kwijtgeraken", zo motiveerde de NMBS enkele maanden geleden waarom het bij het station in Oudenaarde (zoals ook op andere plaatsen in Vlaanderen) betalend parkeren zou invoeren.


Die doelstelling is alvast bereikt: beide parkings, die op een normale werkdag helemaal volzet zijn, bleven gisteren meer dan half leeg.

Tijdens een post-itactie van sp.a lieten treinreizigers hun afkeuring voor het betalend parkeren blijken.
Ronny De Coster Tijdens een post-itactie van sp.a lieten treinreizigers hun afkeuring voor het betalend parkeren blijken.

Frunpark

Waar al die auto's dan naartoe zijn? Niet in de straten rond het station, want daar is intussen overal een blauwe zone ingevoerd, daar moet je dus een parkeerschijf gebruiken. Kennelijk hebben nogal wat pendelaars die naar Gent moeten ervoor gekozen om hun auto te parkeren op het Ohioplein, in de naburige gemeente Eine. Daar kan je nog gratis parkeren.

En sommigen zagen een oplossing in de parking van het Frunpark, waar onder meer Albert Heijn, Blokker en C&A gevestigd zijn. Maar die kiezen vandaag allicht een andere plek: op die parking geldt ook een blauwe zone. Die werd in het verleden amper gecontroleerd, maar gisteren - en allicht ook in de toekomst - wél.

Fietsers staan voor slagboom
Ook opmerkelijk, en tot ergernis van veel fietsers: je kan met je tweewieler niet zomaar op de kiss-and-ridezone vòòr het station. De slagbomen sluiten de toegangen helemaal af. "Er zit niets anders op dan van mijn fiets te stappen en het trottoir te nemen", haalt een fietser de schouders op. "Toch wel onbegrijpelijk dat het openbaar vervoer de fietser vergeet", reageert Steven Bettens van de partij Groen. Hij bracht die ergernis gisterenavond al ter sprake in de gemeenteraad.