“Zelf NMBS-parking aankopen om hem voor pendelaars betaalbaar te maken”

Stad onderhandelt met spoorwegmaatschappij over overname van parkeerterrein aan station

Sinds de parking van het station in Oudenaarde betalend is geworden, staat hij nooit meer vol.
Ronny De Coster Sinds de parking van het station in Oudenaarde betalend is geworden, staat hij nooit meer vol.
Het stadsbestuur van Oudenaarde gaat met de NMBS rond de tafel zitten om de problemen met de stationsparking opgelost te krijgen. Het parkeerterrein wordt door veel pendelaars niet meer gebruikt, sinds de spoorwegmaatschappij het betalend heeft gemaakt. “We willen de NMBS ervan overtuigen om de parking aan ons te verkopen of te verhuren, zodat wij hem voor de gebruikers weer betaalbaar kunnen maken”, aldus mobiliteitsschepen Peter Simoens (Open Vld).

“We willen ervoor zorgen dat elke pendelaar zeker is dat hij aan het station zijn auto kwijt kan”, zo motiveerde de spoorwegmaatschappij NMBS de invoering van het betalend parkeren in november 2016. Het protest was groot en kwam niet alleen van de pendelaars die voortaan een paar honderd euro per jaar extra moesten ophoesten. Bewoners van omliggende straten voorspelden dat treingebruikers daar hun auto zouden parkeren. Maar de NMBS drukte zijn plannen door en het stadsbestuur geloofde dat het wel goed zou komen.

Maar dat deed het niet: pendelaars vermijden de te dure parking, laten hun auto inderdaad achter in naburige straten of rijden zelfs naar het station van Eine of Zingem, waar parkeren wel nog gratis kan.

Kopen of huren

“Zo kan het niet verder”, zegt mobiliteitsschepen Peter Simoens (Open Vld). Hij liet in het bestuursakkoord van de stad opnemen dat Oudenaarde het beheer van de stationsparking naar zich toetrekt. “Het is onze bedoeling om die parking zelf in handen te krijgen. We gaan voorstellen dat wij die aankopen (of huren). Dat zou ons toelaten om parkeren aan het station voor de pendelaars weer betaalbaar (of gratis) te maken”, zegt Simoens. “Uit informele contacten weet ik dat ons voorstel wel kansen tot slagen heeft en naar ik verneem zou Oudenaarde zelfs niet meer de eerste stad zijn die zo’n initiatief neemt”, zegt Simoens.

Parkruimte aan de voorkant?

Ook oppositieraadslid Dagmar Beernaert (sp.a), die de parkeerperikelen aan het station al een paar keer op de politieke agenda bracht, wil dat de stad het beheer van de parking op zich neemt. “Al bijna tien jaar belooft het stadsbestuur om de stationsbuurt in Oudenaarde grondig te vernieuwen. Tot nog toe bleef het enkel bij beloften. De parking aan de voorkant van het station zou een groene parkruimte voor de buurt kunnen worden. Een ontmoetingsplaats met ook een sport- en speelpleintje zou de stationsbuurt een pak aangenamer maken, zowel voor wie er woont als voor wie er langskomt”, vindt Beernaert.

Parking gratis maken

De parking achteraan het station zou zij behouden en gratis maken voor pendelaars. “Dat is een win-winsituatie. Aan de ene kant geef je de buurt broodnodige extra groene ruimte in het midden van het stadscentrum en daarnaast moedig je pendelaars aan om opnieuw te pendelen vanuit het station van Oudenaarde. Het zou de horeca en handelaars in de stationsbuurt ook een boost kunnen geven”, gelooft Beernaert.




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Georget PAPPENS GEORGET

    Ik begrijp dat allemaal niet. Een bedrijf of gelijk welke zaak moet aan zijn klanten de kans geven gratis te parkeren. Kijk maar naar het retailpark in Eine... Wat men wel zou kunnen doen is een badge geven aan de personen die een abonnement of ticket hebben. Dat niet gebruikers (inwonenden van Oudenaarde) van de trein daar moeten voor opdraaien is onlogisch.