“’t Is al beter, maar 70 per uur blijft te snel”: Inwoners Melden verdeeld gelukkig over nieuw voorstel voor N8

Poorteffecten, accentverlichting en een middenberm... Maar geen zebrapad en geen zone 50 in dorp van Melden

Bewoners van Melden krijgen in zaal De Linde de plannen toegelicht, maar onthalen ze niet op groot applaus.
Ronny De Coster Bewoners van Melden krijgen in zaal De Linde de plannen toegelicht, maar onthalen ze niet op groot applaus.
Op de Berchemweg (N8) in Melden komen poorteffecten die de snelheid van het verkeer moeten verlagen. Onderbroken middenbermen over een afstand van 300 meter moeten oversteken veiliger maken en met accentverlichting wordt de voetganger beter zichtbaar. Maar het zebrapad verdwijnt en 70 kilometer per uur blijft de limiet. Dat is in een notendop het nieuwe voorstel waarmee het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) Oost-Vlaanderen donderdagavond naar de bewoners is gestapt. “’t Is al beter, maar nog altijd onvoldoende”, stellen ze.

“We waren erg geschrokken van de felle reacties op het plan dat we eerder hadden voorgesteld om de veiligheid in Melden te verhogen”, bekende Kristof Wieme, projectmanager Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen in dorpszaal De Linde. Ongeveer honderd inwoners van Melden kwamen luisteren naar het nieuwe voorstel dat Wegen en Verkeer had uitgewerkt voor de hertekening van de doortocht van de N8.

Die herinrichting moet volgens Wieme drie doelstellingen waarmaken: voetgangers moeten veiliger kunnen oversteken, ze moeten ook zichtbaarder worden en de snelheid van het doorgaande verkeer moet omlaag.

Poorteffecten

Wegen en Verkeer stapt af van het eerdere voornemen om alleen het kruispunt met de Meldensrtaat anders in te richten. “We zullen het ruimer zien en de inwoners van Melden hun ‘dorp teruggeven’. Daarom maken we een snelheidsverlagend poorteffect, maar dan over een veel langere afstand: de zone waar we het verkeer trager willen doen rijden, zal lopen van aan de Hevelweg (aan het Dorpshuis De Linde) tot voorbij het kruispunt met de Meldenstraart. Dat is een traject van ongeveer 300 meter. Aan het begin ervan wordt de weg visueel versmald, waardoor bestuurders op de rem gaan staan. En over die afstand van 300 meter trekken we een middenberm, die dienst zal doen als vluchtheuvel, zodat voetgangers de weg in twee bewegingen in plaats van in één keer kunnen oversteken. Die middenberm heeft een versmallend en dus snelheidsvertragend effect, maar tegelijk ook het voordeel dat je er over kan rijden. Mensen kunnen dus zonder probleem nog van hun oprit en ook landbouwvoertuigen zullen geen moeite hebben om de weg te dwarsen”, zegt Wieme.

Ik huiver bij de gedachte dat een groep van pakweg twintig kinderen van de jeugdbeweging hier op een vluchtheuvel staat, terwijl vrachtwagens aan 70 per uur voorbijrazen

Benoit Dorné

De herinrichting van de dorpskom zal volgens hem amper parkeerplaatsen kosten. Autobussen van De Lijn blijven op de weg staan om reizigers te laten in- en uitstappen. De nieuwe busstopplaatsen komen net buiten de 300-meterzone.

Géén zebrapad, géén zone 50

Opmerkelijk: Wegen en Verkeer blijft wel vasthouden aan het fel omstreden plan om het zebrapad in hartje Melden weg te halen en weigert ook de snelheidslimiet van 70 naar 50 kilometer per uur te brengen. “Omdat een zebrapad een vals gevoel van veiligheid geeft en omdat dit een te belangrijke doorgangsweg is om 50 kilometer per uur af te dwingen”, luidt de motivatie.

Jeugdbeweging

En dat zijn meteen de twee redenen waarom het nieuwe plan tijdens de hoorzitting niet op groot applaus werd onthaald. “Er zijn heel grote stappen gezet in de goede richting: Wegen en Verkeer deelt duidelijk onze bezorgdheid om de dorpskom hier leefbaarder te maken. Maar dat zebrapad willen wij hier niet weg. En 70 kilometer per uur, dat is te snel. Ik huiver bij de gedachte dat een groep van pakweg twintig kinderen van de jeugdbeweging hier op een vluchtheuvel staat, terwijl vrachtwagens aan 70 per uur voorbij razen”, zegt Benoit Dorné, aanvoerder van het actiecomité.

Het nieuwe voorstel van AWV gaat nu, samen met de opmerkingen van de buurt, naar de provinciale commissie verkeersveiligheid, waarin ook De Lijn, de politie en de stad Oudenaarde vertegenwoordigd zijn.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.