"Niet eens zes fietsen opgeladen in vijf jaar"

LAADPALEN OP MARKT VERWIJDERD OMDAT ZE NIET GEBRUIKT WORDEN

Het fietslaadstation aan de Markt heeft plaatsgemaakt voor een zitbank.
Foto Ronny De Coster Het fietslaadstation aan de Markt heeft plaatsgemaakt voor een zitbank.
Er komen geen nieuwe laadpalen voor elektrische fietsen op de Markt in Oudenaarde. "Er is toch niemand die ze gebruikt", zegt schepen van Mobiliteit Lieven Cnudde (CD&V). Op de plaats van de laadpalen staan nu zitbanken.

Het was met grote verwachtingen dat het stadsbestuur van Oudenaarde en het Haasdonkse bedrijf Blue Corner in oktober 2012 twee laadstations voorstelden, waar gebruikers van elektrische fietsen hun tweewieler konden opladen: één aan Administratief Centrum Maagdendale en een tweede aan de Markt in Oudenaarde.


Aan de installatie konden zes fietsen tegelijk stroom afnemen, maar dat is nooit gebeurd. Meer nog: in de afgelopen vijf jaar zijn er niet eens zes fietsen gaan 'bijtanken'.


"Sinds die palen zijn geplaatst, heeft welgeteld één fietser een aanvraag gedaan over de mogelijkheid om een elektrische fiets op te laden. Het systeem wordt dus niet gebruikt. Daarom hebben we beslist om bij de heraanleg van de Markt geen laadpalen meer te plaatsen. Misschien was dit ook niet de meest geschikte plaats. Hoe dan ook houden we in de gaten hoe de vraag evolueert. We zullen zien waar dit soort installaties in de toekomst beter zou komen. Misschien zijn parkings een betere locatie", aldus de mobiliteitsschepen.

Onhandig kaartsysteem

"Misschien ligt het wel aan het onhandige kaartsysteem: je kan niet zomaar je fiets aan die laadpalen koppelen, maar je moet je eerst nog registreren met een abonnement. Mij verbaast het dat Oudenaarde zich zo promoot als fietsstad en tegelijk niet meer het gebruik van de elektrische fiets aanmoedigt", reageert Steven Bettens, Groen-gemeenteraadslid en fervent fietser.


Dat er nochtans almaar meer elektrische fietsen op de markt komen, kan Gunter Vandeputte van de gelijknamige fietsenhandel in Zingem getuigen. "Tachtig procent van de fietsen die ik verkoop, zijn elektrisch", zegt hij.

Verschillende laders

"Toch verbaast het me niet dat de laadpalen geen succes zijn. Wie met een elektrische fiets rijdt, laadt die thuis op en kan dan makkelijk 40 à 50 kilometer ver rijden. Er is vooral ook een technisch struikelblok: al die fietsenmerken hebben verschillende laders. Wie onderweg wil bijtanken, moet zijn eigen lader meenemen. Dat vinden mensen niet praktisch. Hoe paradoxaal het ook klinkt, je kan besluiten dat openbare laadpalen overbodig zijn", verklaart de fietsenhandelaar waarom de laadstations ongebruikt blijven.