"BroeBEL-school nu al succes"

AL 25 NIEUWE INSCHRIJVINGEN VOOR EERSTE ONDERWIJSINSTITUUT VAN MARC DE BEL

Voor het BroeBEL-team is het aftellen naar de eerste schooldag begonnen.
Ronny De Coster Voor het BroeBEL-team is het aftellen naar de eerste schooldag begonnen.
Het aftellen naar de eerste schooldag is begonnen. En dat geldt zeker voor de BroeBEL-school in Bevere, de eerste school in Vlaanderen volgens de ideeën van jeugdschrijver Marc De Bel. Daar starten op 1 september een kleine 100 kinderen. "Met 25 nieuwe inschrijvingen kunnen we nu al spreken van een succes", klinkt het.

Veel scholen organiseren dezer dagen een klusjesdag om hun lokalen nog snel een likje verf te geven voor de start van het nieuwe schooljaar. Maar in de Abraham Hansschool aan de Kortrijkstraat in Oudenaarde pakken ze het wel héél grondig aan. "Onze school zal nog nauwelijks te herkennen zijn", glundert Joke Coene. Zij is plaatsvervangend directeur voor Els Heirweg, net mama geworden en daarom met zwangerschapsverlof. Maar de klusjesdag maakt ze wel mee. Want hier in Bevere gaat het méér dan om dat laagje verf: op 1 september stappen de pakweg honderd kinderen een volledig nieuwe school binnen. De BroeBEL-school, genoemd naar en ontsproten aan het brein van Vlaanderens bekendste jeugdschrijver Marc De Bel, volgt een pedagogisch project dat verschilt van alle andere. "Ik wil een school die niet autoritair omgaat met kinderen, maar vanuit hun leefwereld vertrekt", licht De Bel toe. "Dingen doen, wordt veel belangrijker dan kennis blokken."

Tessa geeft de voorgevel een fel kleurtje. Ze verhuisde speciaal vanuit een andere school om in de BroeBEL-school les te geven.
Ronny De Coster Tessa geeft de voorgevel een fel kleurtje. Ze verhuisde speciaal vanuit een andere school om in de BroeBEL-school les te geven.

Kleine klassen

"Met 25 nieuwe inschrijvingen kunnen we al spreken van een succes", vervolgt een tevreden De Bel. "Maar het aantal leerlingen dat zich kan inschrijven is uiteraard niet oneindig, net omdat we het kleinschalig willen houden en willen werken met kleine klassen. We hoeden ons ervoor dat we niet het slachtoffer worden van ons succes." De omschakeling van de school naar de ideeën van De Bel zal gefaseerd verlopen. "Het wordt een geleidelijk veranderingsproces voor zowel de leerlingen als de leerkrachten", pikt Joke Coene in. "Bij een bruuske verandering zouden we de stabiliteit van de kinderen wegnemen en dat kan allerminst de bedoeling zijn. De grootste verandering voor de kinderen op 1 september wordt misschien wel het visuele plaatje."

Ommezwaai

Om de school om te schakelen heeft Els Heirweg een team van leerkrachten geselecteerd. "Zo'n revolutionaire ommezwaai kan je niet opleggen aan een bestaand schoolteam: als verandering van bovenaf komt, werkt ze niet. Daarom ben ik in deze en andere scholen van onze groep op zoek gegaan naar mensen die enthousiast zijn om bewust voor deze onderwijsvorm te kiezen", vertelt Heirweg. De meest enthousiaste negen vormen het vernieuwde schoolteam in Bevere. "Ik ben een van de nieuwkomers hier", vertelt juf Tessa zichtbaar trots, terwijl we ze de voorgevel van de school een fel kleurtje geeft. "Als klein meisje was ik al een fan van de boeken van Marc De Bel en van de kindvriendelijke, avontuurlijke leefwereld die hij daarin creëert. Als een school ook zo kan worden, dan is het uitgesloten dat kinderen nog tegen hun zin komen", gelooft de enthousiaste juf.

Wild avontuur

"Dit is trouwens allesbehalve een wild avontuur", verzekert Heirweg over de beslissing van het schoolbestuur om met De Bel in zee te gaan. "Wij waren al een tijd op zoek naar een specifieke identiteit voor de Beverse vestiging van de Abraham, Hansscholen. Geloof maar niet, dat kinderen hier minder zullen leren, omdat ze minder tussen de vier muren van de klas zullen zitten. Wij volgen uiteraard de leerplannen van het Gemeenschapsonderwijs (Go!), die garanderen, dat kinderen na het zesde jaar klaar zijn voor het middelbaar. Daarvan gooien wij niks overboord: de kinderen die van de BroeBEL-school komen, zullen niet minder hebben geleerd. Integendeel: zij zullen sterker staan, omdat ze dezelfde leerstof hebben opgenomen op een actieve manier: zij hébben die kaas gemaakt en die fietsband hersteld. Beter dan hun leeftijdsgenoten die dat alleen maar op plaatjes hebben gezien, zullen die van de BroeBEL-school dus zéker wel weten hoe dat moet", besluit Heirweg.