Straten verkeren in slechte staat

Weinig middelen, aanslepende rechtszaken en traag vorderende projecten

Op sommige wegen staan verkeersborden om het slechte wegdek aan te kondigen.
Ponsaerts Op sommige wegen staan verkeersborden om het slechte wegdek aan te kondigen.
Slechts weinig (veelgebruikte) wegen in onze regio liggen er echt goed bij en fietsers riskeren zowat overal wel op hun gezicht te gaan. Maar op sommige plaatsen is de toestand werkelijk problematisch. Beperkte middelen, traag vorderende rioleringsprojecten en aanslepende rechtszaken blijken in vele gevallen mee aan de basis te liggen.

In Leuven staan onder meer de Martelarenlaan, de Noormannenstraat en de Ierse Predikherenstraat op het programma. Die laatste twee straten liggen er dan ook al enkele jaren erbarmelijk bij. "Dat klopt", zegt schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets (sp.a). "Die straten moeten we inderdaad aanpakken. Voorlopig staan ze nog niet op de planning maar we gaan ze zeker nog deze legislatuur aanpakken. De Tervuursestraat trouwens ook. Van de Parijsstraat gaan we dan weer een echte fietsstraat maken."

Ponsaerts

Put van 30 cm diep

Ook de Minderbroedersstraat, de Hollestraat en de Koetsweg liggen er volgens heel wat Leuvenaars erg slecht bij. In de Hertogstraat in Heverlee is het dan weer oppassen voor een put van zo'n dertig centimeter diep. "Daar was ik nog niet van op de hoogte", reageert Robbeets. "Ik laat die put meteen herstellen. Voor de rest is de straat nog wel in orde. Er zijn andere straten in Leuven die meer onze dringende aandacht verdienen. De Parkstraat bijvoorbeeld. Die gaan we helemaal heraanleggen. Ook de Doleegstraat zal vernieuwd worden. Daar worden eveneens de fietspaden verbreed."

Ponsaerts

Sluipverkeer

Ook Boortmeerbeek, dat met heel wat sluipverkeer te maken krijgt, telt heel wat wegen die ronduit problematisch mogen genoemd worden. "De Oudestraat, Bredepleinstraat en Bieststraat in deelgemeente Hever kan je hier gerust onder catalogeren", zegt bevoegd schepen van Openbare Werken Annick Dekeyser (Open Vld). "Alle drie zijn ze onderdeel van een project voor een verbindingsriolering. De subsidiëring daarvan staat bij de VMM echter al zo'n 15 jaar lang op een rollend meerjarenplan, wat het uitblijven van de heraanleg verklaart. Maar als alles verloopt zoals gepland, mogen we er echter van uitgaan dat de werken nog dit najaar zullen aanvangen. Ook de vernieuwing van de doorgang Schiplaken-dorp zou nog dit jaar moeten kunnen starten", meent Dekeyser. "De overige wegen en fiets- en voetpaden die in slechte staat verkeren, pakken we stap voor stap volgens onze infrastructuurplanning aan. Op die manier kunnen we systematisch de euvels in onze wegenis wegwerken."


Op gewestelijk niveau is het in Boortmeerbeek met een erg slechte Leuvensesteenweg (N26) echter niet beter gesteld. Ook daar is er nog heel wat werk aan de winkel.

Ponsaerts

Slechtste straat

Dat geldt evenzeer voor de Vinkstraat in Wakkerzeel; met stip de slechtste straat van heel Haacht. "En het had ondertussen al de mooiste kunnen zijn: met een nieuwe riolering, vrijliggende fietspaden en aansluitingen voor alle hedendaagse nutsvoorzieningen", weet burgemeester Mon Fillet (Open Vld). "Ware het niet dat negen inwoners tegen het onteigenings- en rooilijnplan naar de Raad van State trokken. We moeten die uitspraak afwachten. We kunnen alleen maar hopen dat we nog dit jaar met de werken kunnen beginnen, want na ondertussen al minstens acht jaar dossiervoorbereiding staan we klaar om te starten. De gelden voor de financiering van het ongeveer 1,5 miljoen euro kostende project zijn voorzien", aldus Fillet.

Vertommen
Vertommen
Ponsaerts