Oud-Heverlee moet vooral landelijk blijven, de busverbindingen moeten er beter en er mag stevig geïnvesteerd worden in de fietspaden

Gemeente laat bevolking meedenken over meerjarenplan 2020-2025

In Sint-Joris-Weert investeerde de gemeente al enorm in de aanleg van nieuwe fietspaden: dat zal nu ook in de rest van Oud-Heverlee gebeuren.
Vertommen In Sint-Joris-Weert investeerde de gemeente al enorm in de aanleg van nieuwe fietspaden: dat zal nu ook in de rest van Oud-Heverlee gebeuren.
Oud-Heverlee liet haar bevolking meedenken over een nieuw meerjarenplan voor de gemeente en het OCMW voor 2020-2025. Daaruit bleek dat bij nieuwe verkavelingen het landelijke karakter van de gemeente moet behouden blijven, er vooral investeringen moeten gebeuren in de fietspaden en dat de gemeentelijke gebouwen moeten gemoderniseerd worden.

Op het vlak van mobiliteit viel het op dat de bewoners veel betere fietspaden wilden, maar dat ook de busverbindingen van bijvoorbeeld Blanden naar Leuven en naar het Sint-Albertuscollege in Heverlee beter moesten. Een busverbinding doortrekken via de Naamsesteenweg tot in Blanden zou de gemeente echter te veel kosten.

Schepen van Mobiliteit, Ruimtelijke Ordening en Patrimonium Hanna Van Steenkiste (Groen) geeft uitleg: “De busverbindingen vanaf Blanden zijn vooral ’s avonds een probleem: men raakt in Leuven maar niet meer terug. We mikken op een betere hoofdverbinding naar Leuven en de ontsluiting van Blanden en Haasrode. We zullen hiervoor in dialoog met De Lijn moeten gaan. We werken ook aan betere fietspaden: de verbindingsstraten naar Leuven, de Maurits Noëstraat en de dwarse verbinding door de gemeente worden aangepakt. Het zal een serieuze investering worden die in fases zal gebeuren. We zullen het zelf moeten bekostigen omdat de fietspaden te smal zijn om aanspraak te kunnen maken op subsidies van de Vlaamse overheid.” 

Oversteekplaats Naamsesteenweg

“Ook de verbindingen naar het Sint-Albertuscollege en het Heilig Hartinstituut in Heverlee kunnen beter, zo wordt er nagedacht over een oversteekplaats op de Naamsesteenweg en werd dit al met buurtbewoners besproken. In Sint-Joris-Weert werden tijdens de vorige termijn al serieuze investeringen aan het wegdek aangebracht, daar zijn we bezig aan een stevig inhaalmanoeuvre.”

Ook de busverbindingen vanaf Blanden zijn vooral ‘s avonds een probleem: je geraakt wel in Leuven, maar niet meer terug. We mikken dus op een betere hoofdverbinding naar Leuven en de ontsluiting van Blanden en Haasrode. Daarvoor zullen we in dialoog moeten gaan met De Lijn

Hanna Van Steenkiste

Wat het onderwerp Wonen betreft, is het overduidelijk dat de bewoners bij nieuwe verkavelingen kiezen voor een uiterlijk waarin het landelijke karakter van de gemeente gevrijwaard wordt. 

Op vlak van infrastructuur en openbare ruimtes wordt gepleit voor het energiezuinig maken van gemeentelijke panden zoals scholen of de bibliotheek van Haasrode. “Net zoals met onze wegen zijn we ook qua patrimomium aan een inhaalbeweging bezig. Momenteel is er geen optimaal gebruik van de gemeentelijke gebouwen. In het centrum van Haasrode kunnen enkele panden gemoderniseerd worden, zoals de bib. Daar waren eerder al problemen met de verwarming. Ook het gebouw van De Roosenberg aan de Zoete Waters moet opnieuw bekeken worden”, besluit Van Steenkiste, die ook als ingenieur-architect actief is.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.