Gemeentebestuur wil verkeersleefbaarheidsplan in Sint-Joris-Weert opstarten

Een deel van de Leuvensestraat in Sint-Joris-Weert werd eerder heraangelegd
Vertommen Een deel van de Leuvensestraat in Sint-Joris-Weert werd eerder heraangelegd
Het ontwerp van de beleidsverklaring van de gemeente Oud-Heverlee is klaar. Een verkeerleefbaarheidsplan moet als basis fungeren voor de herinrichting van de dorpskern van Sint-Joris-Weert. De fietsassen zijn daarbij een belangrijke prioriteit, verder zou de Weertsedreef vanaf 2021 afgesloten worden en zal er meer aandacht gaan naar deelwagens.

Het gemeentebestuur plant verschillende werken, onder meer op de as tussen Sint-Joris-Weert en Leuven. Het wegdek van de Waversebaan - van de E40 tot de Blokkenstraat - is aan vernieuwing toe, net als het fietspad. Ook de heraanleg van de Waversebaan van de Ruitersweg tot de Wittebomendreef staat op de planning. Daarna zal het wegdek van de Wittebomendreef tot Reigerstraat geherasfalteerd worden. Verder is er ook nog de heraanleg van de Leuvensestraat vanaf de Reigerstraat tot de Pastoor Tilemanstraat. De Blandenstraat tussen de Dassenstraat en de Parkstraat ook volledig heraangelegd worden met fietspaden. Ook de Beekstraat wordt onder handen genomen. 

Het zou de bedoeling zijn om de Weertsedreef volledig af te sluiten in 2021. “Zo creëren we een van de prachtigste fietspaden en de grootste speelstraat van Vlaanderen”, zegt burgemeester Adri Daniels (CD&V).

Buurtbus

“Binnen de nieuwe vervoersregio zal er gepleit worden voor sterker openbaar vervoer”, gaat Daniëls verder. “Haasrode en Blanden moeten sneller en frequenter verbonden worden met Leuven per bus. We zorgen voor een aantrekkelijke en goed onderhouden halte-infrastructuur. Ook willen we het potentieel van een buurtbus onderzoeken. Zo willen we een aantal dagen per week een basisaanbod verzekeren, om bestemmingen te verbinden die momenteel met het openbaar vervoer niet of nauwelijks bereikbaar zijn. Zo maken we onder meer het gemeentehuis, de Kouter, winkels vanuit alle kernen op bepaalde dagen wel bereikbaar voor mensen zonder wagen”, klonk het bij het gemeentebestuur.

Oud-Heverlee wil ook bijzondere aandacht besteden aan autodelen. Ze willen ontwikkelaars verplichten om deelwagens te voorzien bij grote verkavelingen en willen op middellange termijn in elke kern een duidelijk mobi-punt creëren. Een plaats waar onder andere openbaar vervoer, deelwagens, laadpalen, fietsstallingen goed op elkaar afgestemd zijn, waardoor je vlot kan overstappen van het ene vervoermiddel op het andere.

In de buurt van het station Sint-Joris-Weert zal er ook een mobipunt komen
Vertommen In de buurt van het station Sint-Joris-Weert zal er ook een mobipunt komen



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.