Belgische spoorwegennet in herfst- en wintermodus

Infrabel zet werktreinen in om sporen te reinigen

Lancering Herfstplan aan boord van Sandite trein. Infrabel lanceert nieuwe maatregel tegen gladde sporen. Een nieuwe maatregel in het herfstplan is het spuiten van een mengeling van gel en zandkorrels op de sporen om zo meer grip te krijgen.
Vertommen Lancering Herfstplan aan boord van Sandite trein. Infrabel lanceert nieuwe maatregel tegen gladde sporen. Een nieuwe maatregel in het herfstplan is het spuiten van een mengeling van gel en zandkorrels op de sporen om zo meer grip te krijgen.
In de herfst is er minder adhesie en grip op de sporen en dit wordt versterkt door de achtergebleven resten van de vallende bladeren. Zoals elk jaar zet Infrabel speciale reinigingstreinen in. Twee van die werktreinen spuiten voortaan automatisch een mengeling van gel en zandkorrels op de sporen om zo meer grip te krijgen. Deze techniek reduceerde vorig jaar het aantal minuten vertraging voor de reizigerstreinen. Dit is één van de vele preventieve maatregelen om de gevolgen van het herfst- en winterweer op de stiptheid van het treinverkeer te beperken. Tussen Leuven en Sint-Joris-Weert kwam de Sandite trein dinsdagvoormiddag in actie.

 “Adhesieverlies heeft een te grote impact op het treinverkeer. Dit komt voor in de herfst door een gebrek aan grip van de stalen wielen op de stalen spoorstaven en wordt versterkt wanneer de sporen glad zijn door regen, ijs en het sap van vallende bladeren. Een gladde film ligt op de sporen, dit komt voornamelijk voor in bosrijke en hellende gebieden. Sinds midden oktober zet Infrabel speciale reinigingstreinen in. Zo zijn er sinds dit jaar twee Sandite treinen die een mengeling van gel met zandkorrels en minuscule roestvaststalen korreltjes ofte Sandite aanbrengen op de spoorstaven in de zone net voor en achter de stopplaatsen. Op die plaatsen is er veel grip nodig bij het remmen en optrekken van de treinen. Deze techniek heeft zijn efficiëntie bewezen”, wist woordvoerder van Infrabel, Frédéric Petit. 

Lancering Herfstplan aan boord van Sandite trein. Infrabel lanceert nieuwe maatregel tegen gladde sporen. Een nieuwe maatregel in het herfstplan is het spuiten van een mengeling van gel en zandkorrels op de sporen om zo meer grip te krijgen.
Vertommen Lancering Herfstplan aan boord van Sandite trein. Infrabel lanceert nieuwe maatregel tegen gladde sporen. Een nieuwe maatregel in het herfstplan is het spuiten van een mengeling van gel en zandkorrels op de sporen om zo meer grip te krijgen.

“Vorige winter was hierdoor het aantal minuten vertraging voor reizigerstreinen het laagste van de voorbije drie jaren. Daarom heeft Infrabel beslist om deze maatregel uit te breiden. Sinds de herfst van 2016 rijdt er al een Sandite trein op de spoorlijnen van Brussel naar Denderleeuw via Ternat én van Brussel naar Dendermonde. In 2017 kwam daar de spoorlijn Halle - Vilvoorde bij. Dit jaar wordt hij ook ingezet op de spoorlijn van Brussel naar Nijvel. Deze trein rijdt elke dag 200 km. Vanaf dit jaar is er ook een tweede Sandite trein die dagelijks 175 km aflegt. Die zal eveneens twee keer per dag op weekdagen, telkens voor de ochtend- en avondspits, rijden tussen Leuven, Ottignies, Namen en Ciney. Een bijkomende nieuwigheid is dat beide Sandite treinen automatisch op basis van GPS-coördinaten de Sandite aanbrengen, een operator is niet meer nodig”, vertelt Petit.

Lancering Herfstplan aan boord van Sandite trein. Infrabel lanceert nieuwe maatregel tegen gladde sporen. Een nieuwe maatregel in het herfstplan is het spuiten van een mengeling van gel en zandkorrels op de sporen om zo meer grip te krijgen. (woorvoerder Frederic Petit)
Vertommen Lancering Herfstplan aan boord van Sandite trein. Infrabel lanceert nieuwe maatregel tegen gladde sporen. Een nieuwe maatregel in het herfstplan is het spuiten van een mengeling van gel en zandkorrels op de sporen om zo meer grip te krijgen. (woorvoerder Frederic Petit)

Vanaf 1 oktober is er al een verhoogde waakzaamheid en krijgen verschillende diensten binnen Infrabel meerdere keren per dag vooruitzichten van het Koninklijk Meteorologisch Instituut (KMI). De gerichte weerrapporten bevatten gedetailleerde regionale info en waarschuwen voor die klimatologische fenomenen die het meest het treinverkeer kunnen verstoren: bladval, vochtigheid, wind, vorst, ijs en sneeuw. In functie daarvan kunnen de technische ploegen preventief handelen. 

“Via gerichte infrastructuurinspecties kunnen ze de eventuele kwetsbare punten van de spoorstaven en bovenleiding opsporen want die kunnen in geval van grote temperatuurschommelingen mogelijk breken. In de weken voorafgaand aan 1 oktober werden de goede werking van de verwarmingsinstallaties van onze wissels op de hoofdsporen gecontroleerd. Die wisselverwarming dient te voorkomen dat sneeuw en ijzels de wissels blokkeert. De bediening verloopt automatisch vanuit de seinhuizen en is energiebesparend want de werking is afgestemd op de temperatuurmetingen. Daarnaast werden, verspreid over heel het land, onze Logistieke Centra Infrastructuur bevoorraad met voldoende strooitzout, zand en antivries producten. Vanuit die strategische onderhoudscentra gebeurt het onderhoud en de modernisering van de spoorinfrastructuur, maar gebeuren ook de interventies van onze technische ploegen op het terrein”, besluit Petit.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.