"Middeleeuwse toestand heeft lang genoeg geduurd"

OP ÉÉN NA SLECHTSTE STRAAT VAN VLAANDEREN KRIJGT NA 8 JAAR EINDELIJK NIEUW WEGDEK

De Bovenbosstraat is een lappendeken van (inderhaast opgevulde) putten, losse kasseien en asfalt.
Vertommen De Bovenbosstraat is een lappendeken van (inderhaast opgevulde) putten, losse kasseien en asfalt.
De bewoners van de Bovenbosstraat in Blanden (Oud-Heverlee) kunnen een zucht van opluchting slaken, want in de straat - als die de naam al waardig is - begint vandaag de broodnodige heraanleg. "Eindelijk komt er een einde aan die middeleeuwse toestand, want de verkeersveiligheid was hier een ramp, om nog maar te zwijgen van de vele schade aan onze wagens en fietsen", klinkt het in de buurt.

Oud-Heverlee zal tegen eind juni een weinig benijdenswaardige titel kwijtspelen, want als alles volgens plan verloopt, moet een groot gedeelte van de Bovenbosstraat in deelgemeente Blanden er dan opnieuw als een spiegel bijliggen. De Bovenbosstraat greep in 2009 nog nipt naast de nominatie als slechtste wegdek van Vlaanderen na een onderzoek door het Radio 1-programma Peeters&Pichal. Die 'eer' viel uiteindelijk te beurt aan een straat op de grens met Lennik en Dilbeek, maar toch duurde het dus nog 8 jaar voor de gemeente in actie schoot.

Buurtbewoonster Myriam.
Vertommen Buurtbewoonster Myriam.

Erbarmelijke toestand

Geen dag te laat, blijkt ook na een rondvraag bij de omwonenden, want de Bovenbosstraat is al verschillende jaren een soort van lappendeken met een aaneenschakeling van losliggende kasseien, diepe putten en geïmproviseerde betonstukjes: het resultaat van verschillende pogingen om de erbarmelijke toestand te verdoezelen.


"Ik woon hier al 22 jaar en destijds lag de straat er nog perfect bij, maar door het aanhoudende sluipverkeer en de talloze passages van zware vrachtwagens is de staat van het wegdek in sneltempo verslechterd", aldus bewoonster Myriam. "Het is hier zelfs zo erg dat ik mijn kleine VW Golf heb omgeruild voor een terreinwagen, omdat ik al 2 keer zware schade heb opgelopen door losliggende kasseien, ook al reed ik slechts 20 km/u.


Bij de buren zal je trouwens hetzelfde verhaal horen, om nog maar te zwijgen over de gevaarlijke verkeerssituatie voor de zwakke weggebruikers. Verschillende kinderen zijn hier al over de kop gegaan en door de vele putten en schokken zag je hier continu mensen met hun fiets in de hand omdat hun ketting nog maar eens gebroken was. Natuurlijk zijn we dus enorm opgelucht dat er nu eindelijk een nieuw wegdek zal komen, die middeleeuwse toestand heeft hier lang genoeg geduurd."


Maar waarom heeft de heraanleg dan zo lang op zich laten wachten? Schepen van Openbare Werken Tom Teck (N-VA) wijst naar de rioleringswerken die Aquafin op de planning had staan, waarvan tot op heden echter nog geen startdatum bekend is.

Geen verbreding

"We dachten beide werkzaamheden namelijk te combineren, maar omdat we 3 jaar geleden nog steeds geen planning kenden, hebben we besloten om op eigen houtje het wegdek te vernieuwen", aldus de schepen die bevestigt dat de buurt inspraak heeft gekregen bij de opmaak van de plannen.


"Daarom zullen we de weg zeker niet verbreden en recupereren we de kasseien die deel zullen uitmaken van de middenstrook, want de buurt wilde dat de straat haar landelijke karakter zou behouden. Voor de fietsers komt er langs beide zijden dan weer een betonstrook van 75 cm. Om de snelheid van het verkeer zoveel mogelijk te remmen, zullen we trouwens niet met geschrankt parkeren werken, maar wel met asverschuivingen zodat de Bovenbosstraat geen kaasrechte boulevard wordt. En niet onbelangrijk: we gaan er ook een zone 30 invoeren."


Infrax zal de komende zes weken eerst nog de nodige nutswerken uitvoeren, zodat de eigenlijke heraanleg van het gedeelte tussen de Expressweg en de Konijnenhoekstraat rond 3 april zal starten. De werkzaamheden hebben een kostenplaatje van 291.000 euro en zullen in principe eind juni afgerond zijn. De gemeente heeft een omleiding voorzien.