Replica oorlogstank al rijvaardig

POELKAPELLE 1917 ASSOCIATION ZOEKT NOG SPONSORS VOOR AFWERKING

Mecanicien Gino Vandepapeliere en Robert Vandaele maakten het onderstel van de tank rijvaardig. Alleen de bekleding en het plaatwerk ontbreken nog.
Jos Bogaerts Mecanicien Gino Vandepapeliere en Robert Vandaele maakten het onderstel van de tank rijvaardig. Alleen de bekleding en het plaatwerk ontbreken nog.
Een team van Vandaele Machinery uit Oostrozebeke is er in geslaagd een replica van een Britse tank uit WO I te laten rijden. Het onderstel werd gemaakt door de Poelkapelle 1917 Association, maar voor de aandrijving kregen ze hulp van Robert Vandaele. Om de tank volledig af te werken, zoeken de makers nog sponsors.

Een groep vrijwilligers uit Langemark-Poelkapelle is al tien jaar bezig met het nabouwen van een Britse MK IV-tank uit de Eerste Wereldoorlog. Zo'n tank bleef tijdens een aanval op 9 oktober 1917 in de grond steken en werd na de oorlog als toeristische attractie op de markt geplaatst. Tot de Duitsers hem in 1941 vernielden. "In 2004 besloten we weer zo'n tank op de markt te plaatsen", zegt bezieler Johan Vanbeselaere. "Niet evident, want over de hele wereld bestaan er nog maar acht originele en die staan meestal in musea. Omdat we ook geen wrak konden vinden, besloten we er dan maar zelf een te maken."

Een Britse Mark IV-tank in actie tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Kos Een Britse Mark IV-tank in actie tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Rijvaardig maken

De vrijwilligers richtten de tankgroep YpresSalientTank op en brachten die onder in de vzw Poelkapelle 1917 Association. Na jaren knutselen - Johan volgde een opleiding machinebouw en geeft les in het VTI - en met de originele ontwerpplannen hadden de vrijwilligers een onderstel in elkaar gelast. "Ondertussen kregen we van een sponsor een gulle gift en dus groeide het idee om de tank ook te laten rijden", gaat Johan verder. "Dan kunnen we de replica ook naar allerlei manifestaties meebrengen. We raakten in contact met Robert Vandaele van Vandaele Machinery in Oostrozebeke en hij was meteen bereid dat deel van het project op zich te nemen."

De tank die in Poelkapelle werd kapotgeschoten, zat jaren in de grond aan het Guynemermonument.
Kos De tank die in Poelkapelle werd kapotgeschoten, zat jaren in de grond aan het Guynemermonument.

Graafmachine

"We kenden elkaar van de Oldtimer Tractor Foundation, waar ik erevoorzitter ben", licht Robert (78) toe. "De Association vroeg me het rijwerk en de aandrijving voor mijn rekening te nemen en samen met drie mecaniciens ben ik aan die klus begonnen. Voor de rolkettingen gebruikten we onderdelen van een hydraulische graafmachine van twintig ton en voor de aandrijving hebben we onze toevlucht gezocht in een Britse Gardner 6-cylinder dieselmotor. Spreekt voor zich dat er heel wat werkuren inkropen en veel vakwerk bij kwam kijken. Om over het laswerk nog maar te zwijgen. Ondertussen rijdt het gevaarte al goed rond. Alleen de bekleding en het plaatwerk moet nog gebeuren."


Wat de onderneming nog unieker maakt, is dat er maar twee andere replica's in de wereld bestaan. "Een van hen werd gebruikt in de Spielberg-film War Horse", weet Robert. "Om maar aan te tonen hoe secuur dat werk is. Bedoeling is de hele tank ten laatste tegen oktober 2017 af te hebben, maar hopelijk al in september 2016. Dan is het precies honderd jaar geleden dat zo'n tank voor het eerst werd ingezet bij de slag om de Somme."

Daarna stond hij als attractie op de markt, tot de Duitsers hem in 1941 vernielden.
JVK Daarna stond hij als attractie op de markt, tot de Duitsers hem in 1941 vernielden.

Geld nodig

De tankgroep heeft al een uitnodiging van de Royal Tank Regiment op zak om met de tank aan de herdenking deel te nemen. "Maar het ontbreekt ons nog aan geld om de tank af te werken. We hebben er nu al 90.000 euro in geïnvesteerd en ik schat dat we nog eens 45.000 euro nodig hebben om alles af te krijgen. Ook grote bedrijven die ons kunnen helpen aan de nodige materialen, mogen zeker een seintje geven", besluit Johan.


Meer info via http://p1917a.blogspot.be.

Eric Flamand