WILOO krijgt steun van Bond Beter Leefmilieu: “Luchthaven kost miljoenen aan belastinggeld”

Benny Proot
WILOO strijdt al jaren voor een kleinere luchthaven in Oostende en pakt nu ook uit met financiële cijfers om hun punt te bewijzen samen met Bond beter Leefmilieu. Zo blijkt de luchthaven van Oostende, samen met Deurne, fors verlieslatend. Voor beide luchthavens staat er tegenover een omzet van 17 miljoen euro in de jaarrekeningen van 2015-2017, een subsidie van 32 miljoen euro. “Er gaan dus nog steeds miljoenen belastinggeld naar de verlieslatende regionale luchthavens.”

Bond Beter Leefmilieu, WILOO en Burgerplatform Vliegerplein uit Deurne hebben de jaarrekeningen van EGIS, de private uitbater van de luchthaven van Oostende en Deurne bekeken en vergeleken met de subsidies die gebruikt worden om de infrastructuur van de luchthavens te onderhouden. Daaruit blijkt dat er veel meer geld kruipt in de infrastructuur dan de uitbating opbrengt. Bovendien betaalt Egis opvallend weinig voor de uitbating. 

“De luchthaven van Oostende heeft, volgens het schattingsverslag dat bij de akte van kapitaalsverhoging van LOM Oostende-Brugge NV gevoegd werd, een waarde van 192.029.600 euro. Maar de vergoeding die het Franse bedrijf EGIS betaalt voor het uitbaten van de luchthaven, is slechts een fractie hiervan. In 2017 bedroeg deze 226.943 euro. Een opbrengst van 0,12 procent dus voor de eigenaar, de Vlaamse overheid. Geen enkele bedrijfsleider zou daarmee akkoord gaan. Tegelijk blijft de Vlaamse overheid alle grote kosten dragen. Dit betekent dat de return zelfs negatief wordt”, zegt Jacques Denecker van WILOO.

Verkleinen

WILOO pleit al langer om de luchthaven van Oostende te verkleinen en de nachtvluchten stop te zetten. “Ons doel is niet veranderd. We willen een kleine luchthaven op maat van de stad. Er zou veel geld kunnen bespaard worden. Je zou denken dat de politici gaan nadenken op lange termijn. Moeten we niet de echte noodzaken aanpakken, in plaats van vliegreizen naar Spanje mogelijk te maken? Wat is het maatschappelijk nut in deze tijden waarin steeds meer gesproken wordt over de opwarming van de aarde?” WILOO krijgt daarvoor steun van Bond Beter Leefmilieu. “De privatisering van die lokale luchthavens is aan het begin van deze regeerperiode op zo’n manier geregeld dat alle kostenposten bij de overheid gebleven zijn, en de mogelijke winstgevende posten naar het Franse luchtvaartbedrijf EGIS gingen. Er gaan dus nog steeds miljoenen belastinggeld naar de verlieslatende regionale luchthavens, en dat terwijl die een sterke negatieve impact hebben op de luchtkwaliteit en de klimaatverandering”, zegt Erik Grietens van Bond Beter Leefmilieu. “Het goede nieuws is dat de ongelukkige subsidieovereenkomst met EGIS in oktober 2019 afloopt. De nieuwe regering kan dus heel makkelijk de stekker uit de subsidiëring van de luchthavens trekken en de vrijgekomen miljoenen gebruiken voor klimaatmaatregelen”, besluit Grietens.

Strafbare feiten

Er wordt ondertussen ook een juridische procedure opgestart. Meester Johan Verstraeten deed namens de actiegroepen aangifte bij de procureur-generaal bij het Hof van Beroep in Brussel. “Er zijn aanwijzingen dat er mogelijk strafbare feiten gepleegd zijn in het kader van het besluit van de Vlaamse regering over de kapitaalsverhoging van de LOM’s en de daaropvolgende notariële aktes”, zegt de advocaat.




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • jan goetghebeur

    Wat een onzinnige reacties hier. Ik woon onder de luchthaven en kreeg geen dak of ramen betaald. Al die reageerders hier hebben een straat voor hun huis. Akkoord dus dat ik er morgen ...een snelweg van maak?

  • Wlm Van Beeck

    De toekomst zijn juist de kleinere regionale luchthaven, waar maatwerk kan geleverd worden, in het belang van iedereen (Dat zijn ondermeer de belastingbetaler, de omwonenden, die daar wel vrijwillig zijn komen rondwonen, de gebruikers, de rechtstreekse en andere werknemers van die luchthavens ...enz. Zelfs het milieu zal er enigszins wel bij varen door al die verre verplaatsingen naar grote luchthavens te vermijden. )

  • Peter Dewaele

    De infrastructuur is er, laat de luchthaven fors groeien om rendabel te worden!

  • Lucas Botterman

    En hoeveel subsidies krijgen groepen zoals de BBL, Natuurpunt en aanverwanten?

  • Marc Hemeleers

    Door de jarenlange inspanningen van wiloo is het zover gekomen. Jaren geleden heeft belastingsgeld hun ramen en dak betaald, om de geluidshinder te verlagen, alhoewel de luchthaven er al was voordat zij daar bouwden, maar toen was het goed meegenomen hé!!!