Westtoer bundelt alle watersport- en strandactiviteiten aan de kust (en je kan online boeken)

Foto Benny Proot
Westtoer, het West-Vlaamse provinciebedrijf voor toerisme, heeft ‘Vitamine Zee’ zee voorgesteld. Www.dekust.be/vitaminezee bundelt alle initiatieven van watersportclubs. Iedereen kan voortaan individueel een activiteit boeken aan de kust.

“We starten met het promoten van de kust als ‘vitamine zee’. De hoofdfocus is de strand- en waterbeleving. We merkten in het verleden dat er veel vragen kwamen van toeristen die een initiatie wilden volgen, maar niet wisten waar ze konden aankloppen. We hebben nu alle clubs aangesproken om een aanbod uit te werken en willen dat aanbod nu breder promoten”, licht Liesbeth Billiet van Westtoer toe. Het gaat ook ruimer dan watersport. “We geven ook informatie over beachvolley, beachtennis, strandvoetbal, paardrijden op het strand, enzovoort. Alle info is gebundeld en je kan de activiteit bovendien van thuis uit online boeken. We hebben ook flyers laten drukken.”

Volgens surfclub Twins is het project alvast een grote meerwaarde. “Je kon hier al initiaties volgen, maar de weg om hier te geraken was inderdaad wel moeilijk. Nu zijn er vaste dagen waarop mensen kunnen inschrijven om te proeven van het aanbod. Daardoor zullen bezoekers veel sneller de stap zetten om eens langs te komen”, vertelt Liesbeth Tommelein van de Twins Club in Bredene. “Wij kunnen dit initiatief enkel toejuichen.”

Kustspel

Westtoer ontwikkelde voor gezinnen met kinderen ook een ‘uitwaaier’. “Dit kustspel toont activiteiten op het strand, maar brengt jong en oud langs monumenten in alle badplaatsen en naar het beeldenpark van Beaufort. Je kan het spel gratis verkrijgen bij de diensten toerisme aan de kust. We hebben een aparte versie voor de oost-, midden-, en westkust”, vertelt Billiet nog.

Evenement voor tweedeverblijvers

Nog nieuw is een evenement specifiek voor tweede verblijvers. “We richten ons op 26 april in De Panne met FU.ZEE specifiek op tweede verblijvers. We willen deze mensen leren kennen en samenbrengen met inwoners.”In het najaar komt er ook nog een campagne om een midweek aan zee te promoten. 

Om de kust te promoten blijft westtoer ten slotte werken met kustambassadeurs. “De kust blijft met jaarlijks 16 tot 18 miljoen dagtoeristen en 27 miljoen overnachtingen de belangrijkste bestemming in België. Om authentieke tips te geven werken we samen met een reeks ondernemers die vertellen over hun passie voor de kust”, zegt algemeen directeur Stefaan Gheysen.

Het aanbod van Vitamine Zee ontdek je via www.dekust.be/vitaminezee




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.