Stationsplein enkel bereikbaar te voet

TOEGANGSWEGEN NOG TOT 2019 AFGESLOTEN DOOR WERKEN

De drie toegangswegen naar het station zijn afgesloten.
RV De drie toegangswegen naar het station zijn afgesloten.
De omgeving van het station zal nog tot in 2019 niet bereikbaar zijn voor verkeer. Het plein wordt momenteel vernieuwd. Drie straten werden afgesloten voor de veiligheid van voetgangers en fietsers. Daardoor wordt helaas ook het centrum moeilijker te bereiken voor wie met de auto rijdt.

Wie het station van Oostende in de voorbije weken passeerde, kon er niet naast kijken. Voor de bouw van een nieuwe ondergrondse fietsenstalling wordt een grote bouwput gemaakt in het stationsplein. Als gevolg was het op de weg langs het plein al behoorlijk druk door de mix van bussen, auto's, werfverkeer, fietsers en voetgangers. Het verkeer wordt nu echter gescheiden.

Het stationsplein is niet toegankelijk door omgevingswerken.
Benny Proot Het stationsplein is niet toegankelijk door omgevingswerken.

Busstation

"De werken voor de fietsenstalling zijn al bezig en vanaf december begint ook de aanleg van een busstation voor hotel Terminus. Er is beslist om de verkeerssituatie één keer te wijzigen tot aan het einde van het stationsproject in 2019", vertelt Karel Vanackere van AG Stadsvernieuwing Oostende. "Nu kan het verkeer er in principe nog rijden, maar door de auto's te weren wordt het een pak veiliger."

Een verbodsbord maakt duidelijk dat je niet langer in de Leopold III-laan mag rijden.
Benny Proot Een verbodsbord maakt duidelijk dat je niet langer in de Leopold III-laan mag rijden.

Churchillparking

Concreet kan je niet meer via de Natiënkaai rijden tot aan het station. De auto's worden tegengehouden in de Brandariskaai, waar nu ook de kiss & ride-zone en de taxistandplaats werd ingericht, tegenover de ingang van de Hotelschool. Gisteren bleek echter dat zowel de taxi's als automobilisten nog altijd hun gebruikelijke traject proberen te volgen. Ook in de Leopold III-laan mogen auto's niet meer door, enkel de bussen van De Lijn kunnen nog naar de tijdelijke busparking rijden. Aan de andere kant van het plein wordt het verkeer ook tegengehouden. Tijdens de werken zal telkens één van de Montgomerybruggen toegankelijk blijven voor het verkeer dat naar de verschillende diensten, zoals DAB Vloot, moet in de omgeving. Ook een deel van de Churchillparking blijft toegankelijk. "In december starten hier dan de werken voor de nieuwe busparking. Daarvoor wordt ook een stuk van de Churchillparking ingenomen", licht Vanackere verder toe.

Centrum bereiken

De maatregelen hebben gevolgen voor treinreizigers, maar ook voor automobilisten die het centrum van Oostende willen bereiken. "Voor mensen die geen ticket nodig hebben wordt het nu interessant om via de parkeertoren naar het station te gaan. Chauffeurs kunnen hier ook iemand afzetten. Je hebt een halfuur de tijd om gratis terug buiten te rijden en dan is de reiziger onmiddellijk op het perron via de trappen." Ook het verkeer dat via de Brandariskaai naar de Visserskaai wil rijden, zal voortaan een andere route moeten nemen via het Vuurkruisenplein om van daaruit de Vindictivelaan of van de Van Iseghemlaan te kiezen."

Keerlus

De fietsenstalling en de busparking moeten tegen de zomer van 2018 klaar zijn.


In het voorjaar starten ook de werken aan de keerlus van de tram. "Het nieuw tramstation komt onder het parkeergebouw van de NMBS. Er loopt nu een keerlus voor de trams door de wijk Hazegras. Die keerlus zal verlegd worden en die werken duren zeker nog tot 2019. Als de werken gevorderd zijn, zal de kiss & ride opnieuw moeten verplaatst worden en wordt een stuk van de Brandariskaai ingenomen. De keerlus zal in de toekomst niet meer door de wijk moeten. Deze werken zullen in totaal 18 maanden duren", vertelt Karel Vanackere.