Sirius nieuwste aanwinst voor Vloot

VLAAMSE OVERHEID INVESTEERT 11 MILJOEN EURO IN HYPERMODERN SCHIP

De nieuwe en hypermoderne Sirius.
Van Assche De nieuwe en hypermoderne Sirius.
Vloot, de rederij van de Vlaamse overheid, telt voortaan veertien vaartuigen in Oostende. Met Sirius, een hoogtechnologisch schip, wordt zowel aan hulpverlening als aan wetenschappelijk onderzoek gedaan. Weervrouw Sabine Hagedoren is fiere meter van het schip.

De Vlaamse overheid vervult met Vloot verschillende taken op zee, met de focus op vlot en veilig scheepvaartverkeer. Zo zet ze bemande en bedrijfsklare vaartuigen in voor douane, beloodsing, hulpverlening, hydrografie, scheepvaartpolitie, het plaatsen van boeien, inleggen van veerdiensten en wetenschappelijk onderzoek. Hiervoor telde het tot voor kort dertien verschillende schepen in Oostende, waarvan het brede publiek vooral de 'Roger Raveel' kent als veerboot naar Oosteroever. Ook schepen als Ter Streep, Ravelingen en Wandelaar klinken bekend in de oren. Vloot telt ook afdelingen in Vlissingen, het Scheldegebied en het kanaal Gent-Terneuzen, goed voor in totaal veertig vaartuigen. Nu krijgt Vloot er een speciaal familielid bij. "Het verouderde vaartuig Zeehond heeft 27 jaar trouwe dienst verleend, maar was aan vervanging toe", vertelt minister Ben Weyts (N-VA). "We besloten met de Vlaamse regering 11 miljoen euro vrij te maken voor een nieuw multifunctioneel vaartuig. De Sirius is klaar om een breed takenpakket op zich te nemen."

Meter Sabine Hagedoren, met kepie, mocht de Sirius samen met minister Ben Weyts dopen.
Van Assche Meter Sabine Hagedoren, met kepie, mocht de Sirius samen met minister Ben Weyts dopen.

Breed takenpakket

De Sirius zal reddingsoperaties uitvoeren en zo mogelijk levens redden. Ook al is de zogenaamde 'search and rescue'-zone van de Vlaamse zee geografisch klein, ze behoort tot een van de drukst bevaren gebieden ter wereld. Verder moet Sirius ook branden op zee bestrijden en olieveegoperaties uitvoeren. Het schip zal ook boeien onderhouden, toezicht houden op de visserij en dienst doen als opleidingsvaartuig. Hydrografische en hydrologische metingen uitvoeren met ultramoderne apparatuur, behoort eveneens tot het takenpakket. "Door al die taken te combineren, verhogen we de efficiëntie en besparen we op termijn veel geld uit", stelt Weyts.

Meter Sabine

Weervrouw Sabine Hagedoren is meter van het schip. "Ik ben fier deze taak op mij te mogen nemen, want als wetenschapper moet ik bijvoorbeeld steeds op de hoogte zijn van de windrichting en -kracht", vertelt ze uitgedost met een kapiteinskepie. "Belangrijk is ook dat veel studenten van maritieme opleidingen praktijkgerichte lessen aan boord zullen krijgen. Bovendien vaart Sirius erg milieuvriendelijk, dankzij zwavelarme brandstof." Het schip is precies 45,10 meter lang, 10,60 meter breed en kent een diepgang van 3,45 meter. Tijdens een plechtige doop lieten Sabine Hagedoren en minister Weyts een fles champagne tegen de romp kletsen. De naam Sirius verwijst naar de 's nachts meest heldere ster.