Plots mag ervaren visser Marc (64) niet meer varen met zijn bootje: “Plots moet ik een brevet halen”

Marc valt onder de commerciële pleziervaart, omdat hij geregeld tegen betaling hengelaars meeneemt op zee. Dat doet hij vanuit de Nieuwpoortse haven met zijn bootje Nessie.
Marc Verkempinck Marc valt onder de commerciële pleziervaart, omdat hij geregeld tegen betaling hengelaars meeneemt op zee. Dat doet hij vanuit de Nieuwpoortse haven met zijn bootje Nessie.
Al vijftig jaar lang is Oostendenaar Marc Verkempinck (64) sportvisser op zee, maar sinds 1 september mag door de nieuwe wetgeving niet meer varen. “De douane is aan boord geklommen en stelde een pv op. Plots moet ik een brevet van ‘yachtman’ hebben”, vertelt hij. Volgens Steven Desloovere, voorzitter van de Vlaamse Yachthaven Nieuwpoort, betekent dit het einde van de sportvisserij. “De meeste sportvissers zijn met pensioen en hebben amper gestudeerd. Nu moeten ze een theoretisch examen afleggen.”

De federale regering stemde in juli een nieuwe wet over de pleziervaart aan de kust. Wie een jacht of vissersboot heeft, moet het brevet van stuurman halen om te mogen varen. Wie aan commerciële pleziervaarten doet, moet het brevet van yachtman halen. Marc Verkempinck valt onder de laatste categorie, want hij neemt geregeld tegen betaling hengelaars mee met zijn bootje Nessie, vanuit de haven van Nieuwpoort. “Ik vaar en vis sinds mijn veertiende en plots mag ik niet meer. Kan je dat geloven? Nochtans, ik heb al een algemeen stuurbrevet en toen de wetgeving op 1 september veranderde, heb ik mij ingeschreven voor een opleiding tot yachtman. De lessen zijn bezig, maar er is geen overgangsperiode. De douane heeft mij verboden nog te varen, omdat ik een commerciële vlaggenbrief heb. Zelfs in mijn eentje mag ik niet meer varen”, zegt Marc Verkempinck. 

De douane heeft mij verboden nog te varen, omdat ik een commerciële vlaggenbrief heb. Zelfs in mijn eentje mag ik niet meer varen

Marc Verkempinck

“Mijn boot moet nu maanden aan de kant blijven. Ik weet niet eens wanneer ik examen moet afleggen, laat staan of ik zal slagen. Dit is broodroof, want in de winter is dit mijn enige inkomen. Bovendien moet ik intussen mijn jaarlijkse inschrijvingsgeld en liggeld betalen.”

Al sinds zijn veertiende op zee, maar plots mag Marc Verkempinck (64) niet meer varen.
Marc Verkempinck Al sinds zijn veertiende op zee, maar plots mag Marc Verkempinck (64) niet meer varen.

De meeste sportvissers hebben decennia ervaring, maar moeten plots opnieuw naar de schoolbanken voor een brevet van stuurman of yachtman. Velen kunnen dat niet meer op die leeftijd, ze hebben in hun leven amper een schoolboek vastgehad

Steven Desloovere

“Het is het einde van de sportvisserij aan de kust”, omschrijft Steven Desloovere, voorzitter van de Vlaamse Yachthaven Nieuwpoort, de nieuwe wetgeving. “Er is zeker een 500-tal vissers getroffen door de nieuwe wetgeving. De meeste sportvissers zijn met pensioen en zaten hun hele leven in de visserij. Ze hebben decennia ervaring, maar moeten plots opnieuw naar de schoolbanken voor een brevet van stuurman of yachtman. Velen kunnen dat niet meer op die leeftijd, ze hebben in hun leven amper een schoolboek vastgehad”, duidt Desloovere. “De jachthavens zullen leeg lopen, de boten te koop komen te staan. Economisch gezien een ramp.”

Wereld op zijn kop

“Bovendien is enkel een theoretisch examen nodig om de brevetten te halen. Dat is de wereld op zijn kop. Iemand met nul ervaring, maar geslaagd in de theorie, mag varen. Ervaren vissers moeten aan wal blijven. We pleiten ervoor dat vissers die hun jarenlange ervaring kunnen bewijzen, geen theorie-examen meer moeten afleggen. Voor het brevet yachtman moet er minstens een overgangsperiode zijn, zoals bij dat van stuurman het geval is”, aldus de voorzitter van de jachthaven. 

Steven Desloovere van Vlaamse Yachthaven Nieuwpoort trekt aan de alarmbel. “Het einde van de sportvisserij”, zegt hij.
Foto Benny Proot Steven Desloovere van Vlaamse Yachthaven Nieuwpoort trekt aan de alarmbel. “Het einde van de sportvisserij”, zegt hij.

De man neemt mensen tegen betaling mee op zee, waardoor er toch kan worden vereist dat hij kan aantonen dat hij over de correcte vaardigheid beschikt. Hij is verantwoordelijk voor mensenlevens

Caroline Leys

Woordvoerster Caroline Leys reageert namens het kabinet van staatssecretaris voor de Noordzee Philippe De Backer (Open Vld) op de kwestie van Marc. “De man neemt mensen tegen betaling mee op zee, waardoor er toch kan worden vereist dat hij kan aantonen dat hij over de correcte vaardigheid beschikt. Hij is verantwoordelijk voor mensenlevens. De verplichting tot een brevet yachtman is al een significante afzwakking ten opzichte van de oude wetgeving. Een overgangsmaatregel voor iets dat minder streng is, gaat niet. Bovendien kan de man alleen een administratieve boete krijgen, geen strafrechtelijke veroordeling", aldus Caroline Leys. 




39 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • avelino garcia

    Het zijn de politiekers zelf die zich zonder enige bewijsbare kennis van zaken in overbetaalde parlementen installeren en zich zelfs als voorzitter van raad van bestuur van bank Dexia installeerden zoals toen die cafébaas uit Hasselt Stevaert. Waar was zijn Diploma? Die politieke losers blijven de bevolking maar pesten met onnozele getuigschriften en ander wc papier.

  • Yves Cordy

    Het antwoord staat zoals vaak in het artikel. Volgens de woordvoerster van de bevoegde staatssecretaris "... Kan de man alleen een administratieve BOETE (lees : GELDboete) krijgen". Eens te meer gaat het hem hier over de centen en niet over de veiligheid van eventuele passagiers bij deze sportvisser met DECENNIA ervaring op zee!

  • Johan Ballegeer

    Ze mogen dan die amateurzeilers ook onder handen nemen en dezelfde normen opleggen.

  • Franky de Rees

    ik vind dit niet meer dan normaal , met pasagiers / betalende personen die mee een dagje willen op zee vissen , je wist dit niet van dag op dag dit is al langer dan vandaag aan de orde zelf meer dan de helft geeft niet eens een gmdss certificaat dat verplicht is voor iedereen die een marifoon gebruikt , laat staan dat de sportvissers in orde zijn met hun reddingsmiddelen ik heb er al veel gezien en gehoord , grote manieren ik heb een yacht / sportboot maar voor de rest met nieks in orde

  • patrick claeys

    België wordt stilaan een kluchtfilm. En dat dank zij al die pseudo-slimmerds in Brussel. Jammer ook dat er zo veel mouwvegers in meelopen en ja-knikken.