Opvallend voorstel CD&V: “Laat elektrische bussen langs oude treinroutes rijden, zoals Groene 62”

Rijden er straks elektrische busjes langs de Groene 62? CD&V vindt het alvast de moeite om te onderzoeken.
Benny Proot Rijden er straks elektrische busjes langs de Groene 62? CD&V vindt het alvast de moeite om te onderzoeken.
Frederiek Vermeulen, CD&V-lijstduwer voor de Kamer, lanceert een opvallend voorstel voor een betere mobiliteit in West-Vlaanderen. “We zouden op oude treinroutes elektrische bussen kunnen inleggen en dorpen met elkaar verbinden.” Vermeulen denkt onder meer aan de route Groene 62 tussen Oostende en Torhout.

Vermeulen, fractieleider van CD&V in Ichtegem, merkt op dat autobestuurders de wagen pas zullen laten staan als het aanbod openbaar vervoer sterk genoeg is. “Er wordt nog altijd te weinig gesproken over het alternatief van de auto. We moeten ons vervoer op provinciaal niveau bekijken en niet alleen op basis van de regio. Mensen moeten zich snel kunnen verplaatsen naar steden en terug. Kijk, vroeger had West-Vlaanderen een uitgebreid spoornet, nu niet meer. De grond van de oude routes is vaak nog in handen van de overheid. We zouden deze tracés kunnen gebruiken om er elektrische bussen op te laten rijden, die dorpskernen vervolgens met elkaar verbinden. Ik denk bijvoorbeeld aan de Groene 62, de oude spoorlijn tussen Oostende en Torhout, met stops in landelijke gebieden. Zo overbrug je de afstand tussen beide steden in zo’n twintig minuten in plaats van nu ruim een uur. Iedereen kan zo handig naar het station van Oostende of Torhout reizen en van daaruit bijvoorbeeld de trein nemen. Dit kan een surplus zijn voor wie op het platteland woont.” Vermeulen denkt ook aan de voormalige spoorlijnen tussen Oostende en Diksmuide of Roeselare en Ieper.

Praktisch haalbaar?

Maar is dat praktisch mogelijk? “Ik vind het minstens de moeite waard om verder te onderzoeken”, stelt Vermeulen. “Naast het fietspad zou een aparte strook kunnen komen voor een elektrische bus. Let wel, die bussen zijn niet zo groot als de huidige bussen van De Lijn of andere coaches. De tracés zijn zeker breed genoeg en er is nog grond ernaast vrij zonder aan bijvoorbeeld landbouwgronden te moeten raken. Elektrische bussen hebben het voordeel dat we echt een dienst op maat kunnen maken. Ik kijk naar Nederland, waar je de bus zelfs na een bepaald uur of ’s nachts in het weekend op aanvraag kan oproepen met een sms of telefoontje. De elektrische bussen zouden uitgroeien tot echte openbare vervoerhubs met ‘real time’ informatie over de mobiliteit in de provincie en het land.”




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Daniel de Rycke

    En dan een nieuwe fietsroute aanleggen???

  • patrick claeys

    Hadden ze destijds niet beter de spoorweg laten liggen! Konden ze nu een geautomtiseerde pre-metro van Torhout naar Oostende laten rijden. Nu staan we namelijk van Gistel tot in Oostende dagdagelijks in de file.