Op zoek naar een hotel in Oostende? Chatbot ‘Odette’ helpt je wel, ook midden in de nacht

Oostende pakt uit met twee chatbots om toeristen te informeren of hen mee te nemen langs de street art in de stad.
Benny Proot Oostende pakt uit met twee chatbots om toeristen te informeren of hen mee te nemen langs de street art in de stad.
Oostende pakt als eerste Belgische stad uit met een gratis geautomatiseerde chatpartner die bezoekers snel helpt als ze bijvoorbeeld een hotel of restaurant zoeken. Chatbot ‘Odette’ kan ook tips geven en is 24/7 beschikbaar.

Waar kan ik de beste garnaalkroketten eten? Zijn er toegankelijke hotels in Oostende? Welke leuke activiteiten kan ik doen met kinderen? Odette weet het antwoord. Terwijl er tot nog toe telkens een medewerker moest antwoorden op de verschillende vragen zal de toeristische chatbot Odette voortaan de vragen beantwoorden via facebook.com/visitoostende en via de visitoostende.be/chat. Oostende is de eerste Belgische stad die uitpakt met de gratis geautomatiseerde gesprekspartner om toeristen op weg te helpen. “Chatplatformen winnen jaar na jaar aan belang als snel communicatiemiddel. Als digitale voorloper vonden we het met Oostende cruciaal om vroeg in te spelen op deze evolutie”, zegt burgemeester Bart Tommelein (Open Vld)

Het webbureau eps & kaas stond in voor de technische ontwikkeling van de bot. De creatie duurde ongeveer één jaar. “Eerst werd er een heleboel informatie gedigitaliseerd en verzameld op de website visitoostende.be. Nadien werden alle bronnen gelinkt aan bepaalde kernwoorden en tags. De Google-tool ‘Dialogflow’ filtert alle vragen uit Facebook Messenger en laat ‘Odette’ zo efficiënt en relevant mogelijk antwoorden. Na een testperiode van enkele maanden werd de chatbot ‘Odette’ gedoopt. Ze kreeg een bijhorende persoonlijkheid om het menselijk aspect te maximaliseren. Bezoekers zijn écht aan de praat met de nieuwste inwoonster van Oostende”, vertelt Pieter Hens van Toerisme Oostende.

Meer dan lijstjes

De bedoeling is wel dat Odette meer dan zomaar een overzicht geeft van bijvoorbeeld restaurants. “Mensen willen meer dan enkel een lijst. Ze willen echte tips over waar ze bijvoorbeeld de beste garnaalkroketten kunnen eten. Wij geven hen enkele suggesties op basis van bevragingen die we gedaan hebben”, zegt Hens nog. Het grote voordeel van Odette is dat mensen altijd snel antwoord krijgen. “Tot nu toe moesten onze baliemedewerkers op alle vragen antwoorden, maar als het heel erg druk is aan de balie is dat niet zo gemakkelijk. Bovendien konden we enkel antwoorden tijdens de kantooruren. De vragen die nu gesteld worden in het Frans of Engels worden wel automatisch doorverbonden met onze medewerkers. De chatbot is momenteel enkel beschikbaar in het Nederlands. In het najaar van 2019 leert ‘Odette’ ook Engels om de vele internationale toeristen te woord te staan.”

Via de geautomatiseerde chatbox kan Toerisme Oostende bezoekers aan de stad 24 uur per dag helpen.
rv Via de geautomatiseerde chatbox kan Toerisme Oostende bezoekers aan de stad 24 uur per dag helpen.

Daarnaast is de populaire ‘The Crystal Ship: street art tour’ nu ook beschikbaar met een chatbot als persoonlijke gids via Facebook Messenger. De chatbot geeft niet enkel routeaanwijzingen, maar zorgt aan de hand van tekst, foto en video ook voor inhoudelijke info over de verschillende werken. “We zijn steeds op zoek naar nieuwe manieren om onze stad thematisch te ontsluiten”, verduidelijkt Hens. “We zijn de eerste stad die een rondleiding op deze manier aanbiedt. Het lijkt wel of een virtuele gids je begeleidt tijdens je bezoek. Moet je tijdens je route naar het toilet, dan typ je gewoon toilet en Odette geeft aan waar de dichtstbijzijnde toiletten zijn.”

Voor de creatieve invulling van de wandelbot ging Toerisme Oostende vzw in zee met het Gentse bureau Hurae. “Iedereen met een smartphone kan vanaf nu op een interactieve manier de street art route beleven”, bevestigt Sam Sisk van Hurae . “Mopjes, goeie tips om te eten en te drinken én een immense kennis over street-art. Ik dacht even de ware te hebben gevonden maar het bleek de chatbot voor street art in Oostende te zijn. Gelukkig, want ik ben al getrouwd”, vult Hannes Coudenys van Hurea aan. “Het is heel tof en ontzettend gebruiksvriendelijk om op deze manier het street art parcours van The Crystal Ship te ontdekken.”




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.