Oostende wil dé shoppingstad van Vlaanderen worden

STAD INVESTEERT FORS OM WINKELEN AAN ZEE NÓG AANTREKKELIJKER TE MAKEN

De Kapellestraat kreeg eind vorig jaar meer shoppers over de vloer dan grote steden als Gent en Brugge.
Foto Proot De Kapellestraat kreeg eind vorig jaar meer shoppers over de vloer dan grote steden als Gent en Brugge.
Uit een passantentelling, uitgevoerd in opdracht van Flying Tiger Shop, blijkt dat Oostende eind vorig jaar een recordaantal bezoekers kreeg in de Kapellestraat, meer dan grote steden als Gent of Brugge. Er worden dit jaar een pak maatregelen genomen om het shoppen nóg aangenamer te maken.

Uit passantentellingen van de gespecialiseerde firma Locatus blijkt dat de Oostendse Kapellestraat in december 2016 830.300 voorbijgangers telde ter hoogte van de Flying Tiger Shop. Dat zijn er meer dan in de Zuidzandstraat (709.700) , samen met de Steenstraat een van de belangrijkste winkelstraten in de Brugse binnenstad, en de Koning Albertstraat in Hasselt (767.100). De cijfers zijn gemeten in opdracht van de Flying Tiger Shop, die sinds een jaar een vestiging heeft in Oostende. De winkel is tevreden over hun vestiging in Oostende, maar nuanceert de cijfers ook.


"We laten regelmatig metingen uitvoeren, omdat meten weten is", vertelt zaakvoerder Carl Maes. "We weten zo ook hoeveel procent van de voorbijgangers de winkel binnenkomt en hoe dit evolueert. De zaak draait goed in Oostende, al vertelt het aantal voorbijgangers niet het volledige verhaal. Zo draait onze winkel in Oostende niet de meeste omzet. Dat wil zeggen dat er wel veel mensen passeren, maar dat dit niet de mensen zijn met de meeste koopkracht of kooplust. In Oostende zijn er traditioneel veel toeristen, die er niet per se zijn om te winkelen."

Aanpak slordige gevels

Oostende heeft wel de ambitie om uit te groeien tot dé shoppingstad in Vlaanderen. Er wordt dit jaar daarom extra geïnvesteerd om de winkelstraten aantrekkelijker te maken. Na de grondige doorlichting van het winkelapparaat door het gespecialiseerde buro Idea Consult werd een concreet actieplan opgesteld.


"We werken aan het uitzicht van de winkelstraten. Zo worden de uithangborden van de winkels uniform gemaakt", vertetlt centrummanager Ilse Snick. "De nieuwe borden worden gekoppeld aan een nieuw reglement en bijhorende taxering, zodat het voor de winkels interessant is om over te schakelen naar het nieuwe systeem. Centrummanagement stelt bovendien een ontwerper aan, die een voorstel zal doen om enkele verwaarloosde gevels aan te pakken. Zo willen we de eigenaars aantonen dat het ook anders kan en hen meteen al een voorzet geven om actie te ondernemen. Er werd een gebruiksreglement opgesteld, dat paal en perk moet stellen aan de slordige situatie achter sommige ramen boven de winkels. Jammer genoeg kunnen we dit niet opleggen aan de winkels. We rekenen hiervoor op de goodwill om samen Oostende te verbeteren."

Bewegwijzering

Ook het Shopping Team krijgt dit jaar een vervolg. De jobstudenten van het Shopping Team heten de mensen elk weekend welkom en antwoorden op allerhande vragen van de shoppers. Om de mensen vanuit de parkings en vanuit het station naar de winkelstraten te leiden, komt er in 2017 aangepaste bewegwijzering voor voetgangers. De wegwijzers zullen de mensen leiden naar de shoppingzone. Er wordt ook nagedacht over het comfort van de bezoekers. Er komt in 2018 daarom een proefproject met luifels in de Adolf Buylstraat. Nog voor de paasvakantie wordt er gestart met een proefopstelling in deze winkelstraat. Voor de Christinastraat wordt dan weer een nieuwe wijze van belichting onderzocht, om de shoppers de straat in te lokken.