Nieuwe Oostendse vismijn heeft er enkele weken proefdraaien opzitten. “Zeebrugge en Oostende hebben elk hun eigen publiek”

55 mensen werken in de vislosserspoule van Oostende.
Benny Proot 55 mensen werken in de vislosserspoule van Oostende.
De voorbije weken is nog proefgedraaid, maar ondertussen zijn de kinderziektes al weggewerkt. In de nieuwe vismijn in Oostende werken zo’n 55 mensen in de vislosserspoule en er werd al 10 miljoen euro geïnvesteerd in de site. Wij gingen donderdagnacht langs tijdens het sorteren van de vis. 

De Oostendse vismijn was de voorbije jaren vaker stof voor discussie. Na de overname van de vismijn door de Zeebrugse visveiling werd vaak gevreesd dat de voormalige concurrent de vestiging in Oostende zou slopen. De plannen werden de voorbije jaren al vaker aangekondigd, maar een uitvoering liet op zich wachten, waardoor de argwaan telkens gevoed werd. 

Geen ruchtbaarheid

Negen jaar na de overname is de nieuwe vismijn weliswaar operationeel én werd 10 miljoen euro geïnvesteerd.  Sinds midden juli wordt al gewerkt aan de voorkant van de site, maar de Vlaamse Visveiling wou daar toen nog geen ruchtbaarheid aan geven. “We wilden eerst rustig opstarten om proef te draaien”, licht CEO Sylvie Becaus toe. “Ondertussen zijn de 55 mensen in de vislosserspoule opnieuw twee dagen in de week aan de slag in de vismijn op woensdag en vrijdag.” 

Commercieel medewerker Jan Buisseret.
Benny Proot Commercieel medewerker Jan Buisseret.

De Vlaamse Visveiling blijft geloven in beide sites. Ze hebben hun eigen publiek. “De schepen blijven graag trouw aan Oostende of Zeebrugge. Hier komt bijvoorbeeld een zevental eurokotters aan. Die blijven vier dagen op zee. Ze varen op maandag uit en laten op vrijdag hun vis veilen”, vertelt commercieel medewerker Jan Buisseret. 

80 procent van de vis komt tegenwoordig met de vrachtwagen naar de veiling. Veel schepen lossen hun vis in een haven dichtbij de gronden waar ze aan het vissen zijn en een vrachtwagen brengt de vangst naar hier. Dat is goedkoper dan heen en terug varen

Jan Buisseret

Om dat mogelijk te maken, wordt de vis de avond op voorhand naar de vismijn gebracht, gesorteerd en klaargezet. “80 procent van de vis komt tegenwoordig met de vrachtwagen naar hier. Veel schepen blijven waar ze zijn. Ze lossen hun vis in een haven dichtbij de gronden waar ze aan het vissen zijn en een vrachtwagen brengt de vangst naar hier. Dat is goedkoper dan heen en terug varen. Als de vis gelost is, kan het schip ook gewoon verder vissen”, zegt de commercieel medewerker.

Benny Proot

Er zijn twee laaddokken om de vis binnen te brengen. Van daaruit worden ze manueel of machinaal gesorteerd. “Op welke manier dat gebeurt, hangt af van de vissoort. Platvis, tong, tongschar en pladijs worden machinaal gesorteerd per soort en per grootte. Alle andere vissen, zoals roggen en de dure soorten zoals tarbot en griet, worden met de hand gesorteerd.” 

Het vroegere gebouw was na 50 jaar volledig versleten en zat vol betonrot. We kregen hierover steeds vaker problemen met het voedselagentschap. Nu kan de kwaliteit van de vis beter behouden blijven

Jan Buisseret

Tijdens het sorteren is er eigenlijk niets gewijzigd ten opzichte van voorheen. “Het grote verschil zit hem in het gebouw dat na 50 jaar volledig versleten was en vol betonrot zat. We kregen hierover steeds vaker problemen met het voedselagentschap. In het nieuwe gebouw is de doorstroming ook beter en de vis wordt na het sorteren in aparte koelruimtes bewaard op een temperatuur van 4 graden. In de oude vismijn bleven ze in de neerzethal staan waar het 8 graden is. We moesten dus extra ijs opleggen om de vis onder de vier graden te houden. Nu kan de kwaliteit beter behouden blijven, omdat de ruimtes afgesloten worden tot de handelaars ze komen bekijken of ophalen om 7 uur.”

Er zijn twee aparte laaddokken voor de vis die in de vismijn aankomt met een vrachtwagen.
Benny Proot Er zijn twee aparte laaddokken voor de vis die in de vismijn aankomt met een vrachtwagen.

De vislossers starten donderdag om 22 uur met het verwerken van 30 à 35 ton. Tegen 6 uur moet het werk klaar zijn, want dan krijgen de kopers een overzicht van de vangst. Vanaf 7 uur begint de veiling dan en gaat de vis de deur uit. Op het einde van de keten zijn vijf nieuwe laaddokken waar grote vrachtwagens de vis gemakkelijk kunnen ophalen. “Er is steeds meer interesse uit het buitenland. Zeker als er hevigere weersomstandigheden zijn, zie je dat de interesse uit Frankrijk en Spanje stijgt, omdat hun vloten dan minder uitvaren”, zegt Buisseret.

De Vlaamse Visveiling wil jaarlijks 17.000 ton vis veilen over haar beide sites. In Oostende wordt een aandeel van 35 à 40 procent verwerkt en verkocht. De Vlaamse visveiling moet dat aandeel halen om beide sites draaiende te houden. 

Benny Proot

Wat zal er nu gebeuren met de rest van de site? “Wij willen een dynamisch cluster uitbouwen rond de veiling, met bedrijven die elkaar kunnen versterken. Zo kunnen de traditionele en innovatieve bedrijven synergieën creëren. Die moeten een dynamische boost geven aan de site en werkgelegenheid in Oostende”, vertelt Sylvie Becaus.

Benny Proot
Benny Proot
Benny Proot
Benny Proot
Benny Proot
Benny Proot
Benny Proot



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.