Nieuw maritiem onderzoekscentrum in Oostende ingehuldigd: “Enorme sleeptank cruciaal voor toekomst van onze havens”

De nieuwe sleeptank in Oostende is 174 meter lang en 20 meter breed.
LBB De nieuwe sleeptank in Oostende is 174 meter lang en 20 meter breed.
Het nieuwe maritiem onderzoekscentrum (MOC) in Oostende werd woensdag plechtig ingehuldigd in aanwezigheid van minister Ben Weyts (N-VA), maar zal pas operationeel zijn in 2021. Eerst moeten alle toestellen nog geïnstalleerd worden, en dat is geen eenvoudige klus. De Vlaamse overheid investeert samen met de KULeuven en UGent ruim 28 miljoen euro in het MOC.

Het maritiem onderzoekscentrum werd gebouwd op de terreinen van Plassendale 1, in de achterhaven van Oostende. De werken zijn in het voorjaar 2017 van start gegaan. Het gebouw werd ontworpen door Signum+ Architects uit Gent. De komende twee jaar worden de installaties gezet. In het nieuwe onderzoekscentrum zullen de Vlaamse overheid, KULeuven en UGent onderzoek verrichten naar de invloed van golven, getijden en wind op schepen en constructies in zee. “We verzekeren hiermee de toegankelijkheid van onze havens voor steeds grotere schepen”, zegt minister Weyts. 

Het nieuwe MOC bevat een sleeptank, golfbak, kantoorgedeelte en een ruimte voor een toekomstige scheepssimulator. De nieuwe sleeptank is 174 meter lang en 20 meter breed en kan tot een meter hoog gevuld worden. De sleeptank is de enige tank ter wereld waarin manoeuvreerproeven kunnen worden uitgevoerd in ondiep water met scheepsmodellen tot 8 meter lang. De golfbak is een grote betonnen constructie van 30 op 30 meter en 1,5 meter diep, waarin golven, stromingen en wind opgewekt kunnen worden. Zo kunnen proeven op schaal gebeuren rond bijvoorbeeld offshore windturbines en kustbeveiligingsinstallaties.

Minister Ben Weyts en burgemeester Bart Tommelein waren aanwezig op de inhuldiging.
LBB Minister Ben Weyts en burgemeester Bart Tommelein waren aanwezig op de inhuldiging.

Grotere schepen, grotere sleeptank

Er is momenteel al een sleeptank in Antwerpen, maar die is maar half zo groot als de nieuwe constructie in Oostende. “Deze investering is essentieel voor moderne scheepvaart in Vlaanderen”, zegt Filip Boelaert, secretaris-generaal van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. “De sleeptank van het Waterbouwkundig Laboratorium dateert van 1992 en werd in samenwerking met de UGent gebouwd voor het testen van schepen met een lengte tot 300 meter met een capaciteit van 5.000 containers. Vandaag zijn er schepen met een capaciteit van 25.000 containers en een lengte van ruim 400 meter. De schaalmodellen die we in de onderzoeken gebruiken, moeten dus ook groter zijn. De nieuwe sleeptank heeft dan ook een viermaal groter wateroppervlak dan de huidige installatie in Antwerpen, waardoor de testresultaten accurater zijn.”

Het nieuwe complex zal bezoekers uit de hele wereld aantrekken. “Het Waterbouwkundig Laboratorium zal in dit nieuwe onderzoekscentrum samen met de UGent en KULeuven grensverleggend onderzoek verrichten”, zegt Filip Boelaert. “Heel wat Vlaamse, Europese én internationale onderzoekers zullen naar hier afzakken.”




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.