Negen kunstwerken van Beaufort blijven

ZESDE EDITIE VAN KUNSTTRIËNNALE SLUIT ZONDAG AF

'Monument for a Wullok' van Stief DeSmet in Oostende.
Benny Proot 'Monument for a Wullok' van Stief DeSmet in Oostende.
De negen kustgemeenten kijken zeer tevreden terug op de zesde editie van Beaufort. In totaal hebben ze negen kunstwerken van de kunsttriënnale aangekocht. Die kosten quasi allemaal 150.000 euro, waarvan de gemeenten en de provincie telkens elk de helft betaalden. Komend weekend sluit de zesde editie van Beaufort af met een slotdag.

Zondag is de laatste dag van Beaufort, maar die zal niet zomaar voorbijgaan. Er zijn begeleide wandelingen, fietstochten en gratis toegang in musea. In de negen deelnemende kustgemeenten kan men ook de 'beeldenfluisteraars' ontmoeten. Dit zijn vrijwilligers die het publiek een woordje uitleg geven bij een kunstwerk van de kunsttriënnale aan zee. Ondertussen blijkt de zesde editie al een groot succes. Dat komt volgens Franky De Block, voorzitter van Westtoer vooral door het participatietraject dat uitgestippeld werd.
Sinds 30 maart bezochten ongeveer twee miljoen toeristen één of meerdere kunstwerken van het driejaarlijks kunstproject Beaufort. Deze bezoekers bestaan vooral uit koppels en ruimere gezelschappen zonder kinderen. 45% van de bezoekers is dagtoerist. Ruim de helft van de dagtoeristen bezoeken kunstwerken in meer dan één kustgemeente. Vooral de tram en de fiets zijn populair om zich te verplaatsen langs de Kust. Er waren 80 rondleidingen met een gids voor groepen. Treffend is de sterke belangstelling van het Nederlandse publiek voor Beaufort 2018. Beaufort kent een trouw publiek: twee op drie bezoekers bezocht ook een vorige editie.
"Curator Heidi Ballet heeft alle kustgemeenten bezocht. Die open dialoog zorgde ervoor dat er telkens een consensus werd gevonden", zegt De Block. Dat ook het publiek massaal de kustgemeenten bezocht om de werken te bezoeken is volgens Westtoer de verdienste van de curator. "Kunst is individueel. De ene vindt iets mooier dan de andere. Er waren deze editie weliswaar verschillende werken die in het oog sprongen. Beaufort is een mooie manier om kunst en cultuur bij de man te brengen." De kustgemeenten zijn overtuigd om ook een volgende editie te steunen, dat was na de vorige editie wel anders. "Het succes van Beaufort heeft een boost gegeven en is een praktijkvoorbeeld van hoe kustgemeenten elkaar kunnen versterken", vindt De Block.
Ook de gemeenten zijn unaniem lovend en kochten bijna allemaal een werk aan. "Het was een sterke editie door de toegankelijk kunst. We hebben bijna uitsluitend positieve reacties gekregen", zegt schepen Bart Plasschaert in Oostende. De stad kocht Monument for a Wullok van Stief DeSmet aan en voor het standbeeld in het Leopoldpark van Guillaume Bijl betaalt de stad 35.000 euro. 

'Men' van Nina Beier in Nieuwpoort.
Benny Proot 'Men' van Nina Beier in Nieuwpoort.

Golfbreker

Nieuwpoort kocht het werk 'Men' aan van Nina Beier. "Het paard op de golfbreker is één van de meest besproken kunstwerken geweest waarop we bijzonder fier zijn", vertelt Geert Vanden Broucke (CD&V). In Koksijde blijft 'Really shiny things that don't really mean anything' van Ryan Gander staan. "De blinkende bal verwijst naar de Kokpit in ons gemeentehuis. Het is een letterlijk schitterend werk dat ondertussen een vertrouwd beeld is geworden. We zijn tevreden over deze editie. De inspraak van de gemeenten hebben we geapprecieerd", zegt Marc Vanden Bussche (LB). Ook De Panne kocht al een werk en zou graag het andere werk 'Monument for cervus vitalis #2' van Stief DeSmet aankopen dat een edelhert uitbeeldt. "Dat past perfect bij de Vijvers Markey waar het nu staat. Beaufort verbindt de kustgemeenten met elkaar, dat is de sterkte", zegt Ann Vanheste (DAS) van De Panne nog.