Motorparking wordt niet uitgebreid

Parkeerbedrijf Indigo controleert niet op motorfietsen

De succesvolle motorparking.
Benny Proot De succesvolle motorparking.
De gratis motorparking langs de kaai wordt niet uitgebreid, ook al is ze op zomerse dagen druk bezet. Touring vraagt nochtans meer specifieke parkeerplaatsen. Intussen voert parkeerbedrijf Indigo geen controles uit op motorfietsen in betalende zones.

Belangenvereniging Touring voerde een enquête uit bij 5.785 consumenten - motorrijders en niet-motorrijders - waarvan 66 procent stelt dat er te weinig specifieke motorparkeerplaatsen zijn op de openbare weg.


Een motorfiets mag bijvoorbeeld op een trottoir of een verhoogde berm geparkeerd worden, op voorwaarde dat er geen hinder is voor andere weggebruikers, zoals fietsers, voetgangers of rolstoelgebruikers. "Maar vooral in de binnenstad worden meer parkeerplaatsen gevraagd, omdat de voetpaden soms te smal zijn om een motor te parkeren", vindt woordvoerder Danny Smagghe. De gratis parkeerstrook voor motorfietsen langs de Visserskaai is alvast een groot succes. Als het echt druk is, dan is het zoeken naar een plekje. "Er mogen gerust nog extra motoparkeerplaatsen bijkomen. Als het erg druk is, staan ze in dubbele rijen geparkeerd. De parkeerstrook in Oostende is erg gekend en geliefd bij motorrijders", vertelt Frank (61) uit Koksijde, die al bijna dertig jaar met de moto rijdt. Even verderop parkeert Jean-François Colinet (52) uit Brussel. Hij rijdt al meer dan 25 jaar met de motorfiets. "Ik kom bewust naar hier. Ik hou eerst halt in Oostende om iets te eten en rij dan verder langs de kust of het hinterland. Ja, het kan hier soms erg druk zijn, extra plaats zou dan ook handig zijn."

Jean-François Colinet.
Benny Proot Jean-François Colinet.

Geen uitbreiding

Schepen Jean Vandecasteele (sp.a) meldt dat geen nieuwe parking zit aan te komen. "De gratis parkeerstrook kwam er tijdens de heraanleg van de Visserskaai. We weten dat het Cadzand-Bonenplein geliefd is bij motorrijders en horeca-uitbaters zijn vragende partij. Maar we moeten zuinig zijn met de aanleg van parkings. Je hebt al laad- en loszones en specifieke parkeerplaatsen voor bijvoorbeeld hulpverleners. Op den duur raakt alles vol. 's Winters zijn er ook een pak minder motorfietsen op de weg en blijven die parkeerplaatsen leeg." In het allerslechtste geval moeten de motards parkeren in een betalende zone, maar dat is niet evident. "Waar zou ik dat ticketje moeten leggen?", vraagt Frank zich terecht af. "Ik heb één keer op een betaalparking gestaan in Nieuwpoort , maar heb niet betaald." zegt Jean-François duidelijk.


"Mocht deze motoparkeerstrook in Oostende ooit betalend worden, dan kom ik niet meer. Sinds motards in Durbuy verplicht buiten de stad moeten parkeren en betalen, blijf ik er weg. Het is een principekwestie, een motor staat gelijk aan vrijheid. Je moet toch niet betalen voor een plaats als je maar op twee wielen rijdt?" Parkeerbedrijf Indigo voert alvast geen controles uit op motorfietsen in betalende zones.


"Het is moeilijk om een retributie aan een motorfiets te bevestigen. Het kan wegwaaien, nat worden of worden weggenomen. Sommige motoren hebben geen windscherm en je kan de bonnen niet aan het stuur hangen", klinkt het bij de verantwoordelijke. Schepen Vandecasteele beaamt. "Dat er geen controles zijn, is een afspraak die al langer geldt tussen stad en het parkeerbedrijf. Je hebt ook sms- en app-parkeren, maar je kan niemand verplichten een gsm bij te hebben. Oostende blijft een motorvriendelijke stad."

Motorrijder Frank.
Benny Proot Motorrijder Frank.