Maak je eigen virtuele rondleiding

START-UP KRIJGT 20.000 EURO VOOR INNOVATIEF PROJECT

Bart Verhaegen, Robin Boelens en Keanu Depreytere van Flanders Coast 3.0 met in het midden burgemeester Johan Vande Lanotte (sp.a).
Foto Benny Proot Bart Verhaegen, Robin Boelens en Keanu Depreytere van Flanders Coast 3.0 met in het midden burgemeester Johan Vande Lanotte (sp.a).
Je bent restaurantmanager of hoteluitbater en je wil klanten op je website een voorproefje geven van je zaak? Flanders Coast 3.0 biedt een systeem aan dat het heel makkelijk maakt om je eigen virtuele rondleiding te creëren. "Ook voor toeristische kantoren is ons platform heel handig", zegt Bart Verhaegen.

Bart Verhaegen is al een tijdje actief in de wereld van Virtual Reality. "Als 'Google Trusted Fotografen' hebben we de wereld rondgereisd. We trokken naar Oost-Europa, Latijns-Amerika, Zuid-Amerika en Zuid-Afrika. Daar hebben we in verschillende bedrijven in totaal meer dan 12.000 virtual tours gemaakt. Ook in België zijn we marktleider met meer dan 3.000 klanten", licht Verhaegen toe. Met de nieuwe start-up wil Verhaegen het prototype 'OntoVR' commercialiseren, een systeem waarmee elk bedrijf zijn eigen digitale tour kan maken.


Hoe het werkt? "Wij gaan langs bij de ondernemers aan de kust om ons prototype te promoten. Het systeem werkt heel eenvoudig. Je kan zelf op een eenvoudige manier foto's op ons systeem opladen. Het systeem zet al het beeldmateriaal klaar. De beelden kunnen gemakkelijk in een bepaalde volgorde geplaatst worden en verrijkt worden met extra beeldmateriaal. Zo kan je als hoteluitbater je eigen virtuele rondleiding maken. Een potentiële klant kan dan op de website van het hotel even binnenwandelen en de kamers bekijken. In de kamer kan je ook doorklikken om bijvoorbeeld een kijkje te nemen in de badkamer", vertelt Robin Boelens .

Troeven van de kust

De start-up concentreert zich op de kust. "De regio beschikt over unieke troeven. Met ons systeem kunnen bedrijven, hotels en restaurants potentiële klanten op voorhand een virtuele rondleiding aanbieden. Ook toeristische kantoren kunnen met ons systeem fietstochten of evenementen makkelijk in beeld brengen. Via een virtuele bril, die overal verkrijgbaar is, kan je mensen het gevoel geven dat ze de omgeving echt beleven en daar draait het tegenwoordig om", legt Bart Verhaegen nog uit.


Flanders Coast 3.0 werd erkend door de jury voor innovatieve bedrijven van het Economisch Huis en krijgt 20.000 euro subsidies om hun project verder uit te werken. "Oostende is een innovatieve stad. Een bedrijf als Flanders Coast 3.0 is hiervan een mooie illustratie", zegt burgemeester Johan Vande Lanotte (sp.a).