Haven pompt 4 miljoen in offshore industrie

NIEUWE LAADBRUG EN NIEUW KANTOORGEBOUW VOOR GROEIENDE SECTOR

De tunnels worden al jaren niet meer gebruikt.
Benny Proot De tunnels worden al jaren niet meer gebruikt.
De haven investeert in totaal 4 miljoen euro in een gloednieuwe laadbrug en een nieuw gebouw voor verschillende bedrijven, want de offshore windindustrie blijft groeien. "We mogen de boot niet missen", zegt havendirecteur Paul Gerard. "En dan nog zullen we in de toekomst met plaatsgebrek kampen."

Oostende trok enkele jaren geleden de kaart van offshore windmolenparken. Zowel de bouw als het onderhoud van die parken zijn intussen heel belangrijk voor de haven. 2018 wordt opnieuw een belangrijk jaar met de bouw van Rentel door Siemens. Volgens havendirecteur Paul Gerard vestigen er zich ook steeds meer bedrijven in de Oostendse haven. "Niet alleen de parkbeheerders en de aannemers die de parken bouwen, maar ook de toeleveranciers komen zich hier vestigen. Dat levert volgens de cijfers al zo'n 360 jobs op." En de groei houdt aan. "Nog voor de zomer starten de werken voor een nieuw gebouw met drie verdiepingen. Dat wordt de uitvalsbasis van Siemens voor het onderhoud van de windmolens. We voorzien ook extra kantoorruimtes voor kleinere bedrijven. Wij nemen de investering van 3,5 miljoen euro op ons, we leasen op lange termijn aan de bedrijven."

Capaciteit van 600 ton

Het is niet de enige investering op de planning. Op 1 mei starten de werken om in het Zeewezendok een nieuwe laadbrug te plaatsen. Via die brug zullen turbines van de boot op de terminal gerold worden. "Bij de bouw van de vorige parken moesten we een kraan huren. Die kosten liepen al snel op tot 3 miljoen euro. We investeren nu in een laadbrug met een capaciteit van 600 ton. De werken, die 500.000 euro kosten, moeten in oktober klaar zijn."

Tijdverlies

De havendirecteur voorspelt binnenkort al plaatsgebrek. "Momenteel tellen we al zo'n 30 kleine boten die gebruikt worden om het onderhoudspersoneel naar de windmolenparken te brengen. We moeten nu al op zoek naar ruimte om die allemaal te plaatsen. Voorbij de Demeysluis is er plaats genoeg, maar ze verliezen hier dagelijks veel tijd voor ze naar zee kunnen. Dat zien de bedrijven uiteraard liever anders."

Steeds meer jobs

Het onderhoud van de windmolens zal blijven groeien en zal zo steeds meer werk opleveren. "Er zullen in totaal zo'n 400 windmolens staan in het Belgische deel van de Noordzee. Als die er 5 à 10 jaar staan, zullen er steeds meer onderhoudswerken nodig zijn. In de toekomst zal de terminal een grote rol spelen in het onderhoud. Dan pas begint het grote werk voor de Oostendse haven en zullen we inderdaad nog plaatstekort hebben."

Passagierstunnels verdwijnen na de zomer

In het toekomstplan van de haven zit ook de verhuis van de activiteiten van DAB Vloot naar kaai 101, ter hoogte van het Zeewezengebouw. DAB Vloot is de rederij van de Vlaamse overheid. De administratie is al gehuisvest op de Churchillkaai. Bedoeling is om alle diensten te centraliseren op de Churchillkaai. Daarvoor moeten er enkele werken gebeuren. De passagierstunnels, die nog doen herinneren aan de periode toen passagiers nog meekonden aan boord van de ferries, zullen na de zomer afgebroken worden. De tunnels worden al jaren niet meer gebruikt en zijn in slechte staat. (LBB)