Bovengrondse Zeeparking vanaf 9 september
opnieuw betalend

Bjorn Anseeuw aan de Zeeparking toen er nog slagbomen stonden.
Benny Proot Bjorn Anseeuw aan de Zeeparking toen er nog slagbomen stonden.
De bovengrondse zeeparking kwam op 1 april in handen van de stad Oostende en werd tijdelijk ingericht als blauwe zone in afwachting van de komst van nieuwe betaalautomaten. Die lieten langer dan verwacht op zich wachten, maar dat vonden de Oostendenaars niet zo erg. Automobilisten konden hier immers twee uur gratis parkeren en maakten daar gretig gebruik van. Vanaf 9 september wordt de parking wel betalend.

“De bovengrondse Zeeparking is op 1 april terug in handen van de stad gekomen. Dat was meteen de start van een nieuw parkeerbeleid voor Oostende. Het is belangrijk dat we dit voortaan zelf doen. De opbrengsten vloeien zo terug naar de Oostendenaar. We zullen ze gebruiken om een beter en goedkoper parkeeraanbod uit te bouwen. Daarom richtten we het gemeentelijk mobiliteitsbedrijf Mobil-O op”, vertelt schepen Björn Anseeuw. Momenteel is Indigo concessiehouder van de parkeerplaatsen op het openbaar domein. Het nieuwe stadsbestuur maakt er geen geheim van dat ze als de overeenkomst afloopt, hier graag van wil afstappen. In het verleden kon het stadsbestuur immers weinig veranderen omdat Indigo de touwtjes in handen had. De bovengrondse Zeeparking is de eerste parking die de stad zelf in handen neemt.

Nieuw randparking

Via de inkomsten van deze parking wil de stad geld in het laatje brengen om toekomstige investeringen op vlak van parkeren en mobiliteit te financieren. “Het eerste project staat nu al in de steigers. Tegen 2022 zullen we aan het Maria-Hendrikapark een nieuwe randparking met lage tarieven bouwen. Zo maken we het stadscentrum een stuk aantrekkelijker, fietsvriendelijker en tegelijk erg goed bereikbaar voor wie toch met de wagen komt”, zegt Anseeuw nog. De tarieven zijn dezelfde als in de omliggende straten (oranje zone). Je betaalt 1,40 euro voor het eerste uur en 2,10 euro voor het tweede uur, maar opgelet want de maximum parkeerduur is twee uur.




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Peter Dewaele

    Heel jammer, het was fantastisch! Altijd plaats, vlak in het centrum, en genoeg tijd om boodschappen te doen. Vanaf 9 september dus niet meer in Oostende.

  • Mohtas Kebal-Gerheem

    Gingen ze geen park van die parking maken?

  • Edith Coffyn

    Gebruik de inkomsten om de enkele nog in erbarmelijke staat verkerende straten ( cfr. wijk Hazegras ) heraan te leggen. Als fietser wordt je precies door een gehaktmolen gehaald als je door deze straten rijdt. Een nieuwe randparking aan het Maria Hendrika - park... daar zitten de Oostendenaars zeker niet op te wachten !

  • Goeminne Tom

    Jammer voor Oostende, jammer voor de plaatselijke middenstand en kleine handelaars; een gemiste kans! 2u betalend parkeren vind ik ook absurd weinig...

  • Stan Vankoo

    Misschien geld uit het laadje halen voor de restauratie van het patrimonium!