"Versheid van koffie staat voorop"

BRANDERIJ 'AROMA-KOFFIE' KRIJGT 'HANDMADE IN BELGIUM'-LABEL

Waut, Floor, Sam en hun vader Marc Lams in de koffiebranderij.
Foto Benny Proot Waut, Floor, Sam en hun vader Marc Lams in de koffiebranderij.
De Oostendse koffiebranderij 'Aroma-koffie' van Marc Lams heeft het 'Handmade in Belgium'-label gekregen. Daarmee erkent UNIZO de makers van authentieke en ambachtelijke kwaliteitsproducten. In het familiebedrijf wordt 60 kilogram koffie gemalen per uur, een peulschil in vergelijking met de grote producenten, maar de familie Lams zet dan ook in op verse, kwalitatieve koffie.

Als je plots zin krijgt in een kop koffie bij het rijden op de Nieuwpoortsesteenweg, dan is dat geen toeval. Als er bij Aroma-koffie gemalen wordt, blijft de deur van de voormalige slagerij openstaan en vinden de aroma's hun weg naar je neus. Het bedrijf Aroma-koffie bestaat al langer, maar sinds vijf jaar staat Marc Lams aan het roer. Daarna zijn ook kinderen Sam (27), Waut (22) en Floor (25) erbij gekomen. Waut werkt fulltime mee met zijn vader, terwijl de anderen ook nog hun eigen activiteiten hebben. Eén ding hebben ze gemeen en dat is de passie voor hun koffie. Ze doen alles zelf met de hand, tot het verpakken van de koffie in zakjes toe.


Het bedrijf heeft een duidelijke visie. "We hebben resoluut gekozen om te gaan voor één merk en één smaak. Vroeger waren er verschillende soorten, maar toen lag de kwaliteit lager. Nu wordt onze koffie vers gemaakt en geserveerd. Hoe verser je koffie, hoe beter de smaak bewaard blijft", vertelt Marc Lams. Zelf werkte hij elf jaar voor het bekende koffiemerk Illy. "Ik heb onze visie voor een stuk gebaseerd op wat ik in die jaren geleerd heb. De consument is vergeten wat echt goede koffie is door de industriële branding. Die grote bedrijven kijken niet meer naar kwaliteit, zij willen gewoon zoveel mogelijk smaken. Wij keren net terug naar de essentie en de versheid van koffie."


De familie Lams maakt een melange met bonen uit Brazilië, Guatemala, Honduras en Indonesië. De manier van maken is uniek en maakt het verschil. "Wij gebruiken bijvoorbeeld geen sproeimethodes om de bonen af te koelen. Na het brandingsproces worden de bonen in een luchtkoelsysteem geplaatst, waarin zij uitgebreid de tijd krijgen om af te koelen. Hierdoor behouden zij optimaal alle natuurlijk aromaten, die zij ontwikkeld hebben gedurende het volledige proces."


Het bedrijf levert nu vooral aan horecazaken in de driehoek De Panne, De Haan en Brugge, maar ze zijn stilaan aan het uitbreiden.

Zoektocht naar afnemers

"Nu mijn kinderen ook in de zaak betrokken zijn, gaan we verder op zoek naar afnemers. Floor houdt zich ook bezig met thee. We verdelen Harney & Sons. Op zaterdag zetten we de deur open voor particulieren. We hebben nu in totaal zo'n 300 afnemers."