"Impact Kursaal op horeca is enorm"

RUIM EEN DERDE VAN BEZOEKERS OVERNACHT OF DINEERT IN STAD

Bij het Kursaal zijn ze tevreden over het voorbije jaar.
Foto Proot Bij het Kursaal zijn ze tevreden over het voorbije jaar.
Het Kursaal zal dit jaar zo'n 320.000 bezoekers over de vloer gekregen hebben. Opvallend: in het weekend bezoekt tot 40 procent een restaurant en een derde blijft in de stad overnachten. "De economische impact van het Kursaal is enorm", stelt burgemeester Johan Vande Lanotte (sp.a).

Het Kursaal mag in november al terugblikken op een geslaagd 2017. Los van restaurants Ostend Queen en Agua Del Mar, nachtclub Flight 90 en de speelzaal, klokt het dit jaar af op 320.000 bezoekers.


260.000 personen komen voor een show, voorstelling of event, de andere 60.000 bezoekers komen langs in het kader van een congres. "Straffe cijfers", zegt burgemeester Vande Lanotte. "Je mag het aandeel congressen dus zeker niet onderschatten. Het Kursaal telde 132 evenementen en is daarmee 251 dagen geopend. Dat is meer dan een fulltime bedrijf, dat gemiddeld 220 dagen geopend is. En je moet weten dat hier amper dertien mensen achter de schermen werken." Gwendoline Nys, adjunct-directeur van het Kursaal, beaamt. "Dit zijn realistische cijfers voor Oostende. We werken hard, maar de resultaten zijn er. Ons team wordt tijdens evenementen aangevuld met bijvoorbeeld jobstudenten of flexi-jobs. Of we nog meer events kunnen organiseren? Moeilijk. De agenda voor eind 2018 zit al bijna vol."

Belangrijke rol

Sterrenchef Stéphane Buyens organiseert op 4 december de 'Grote Nacht der 33 Meesterkoks' en bevestigt de goeie werking van het Kursaal. "We zijn hier begonnen, heel eventjes naar Knokke verhuisd, maar nu dus terug. De samenwerking met het Kursaal is eenvoudigweg fantastisch. Dit is het grootste culinaire gala in de Benelux en heel wat gasten blijven ook in Oostende overnachten." Het Kursaal speelt een belangrijke rol voor de lokale horeca. "In het weekend blijft 33 procent van de Kursaalbezoekers in een Oostends hotel overnachten. Dat is immens. Als een event 1.200 bezoekers lokt, blijven 400 mensen overnachten", verrast Vande Lanotte. "Op weekdagen schommelt het cijfer rond de 15 procent. Nog tijdens de weekends bezoekt 40 procent van de Kursaalgasten een lokaal restaurant, op weekdagen ligt dat cijfer op 18 procent. De economische impact van het Kursaal op de lokale economie is dus enorm."

Investeren

Peter Craeymeersch, voorzitter van de vzw Kursaal, pikt in. "Dit jaar werd voor 135.000 euro geïnvesteerd. Zo werden de loges opgesmukt en nieuwe congresstoelen aangekocht. Het meest opvallende is echter de duurzame, maar retro ledverlichting, die aangepast kan worden aan de wensen van het event of bedrijf. In samenwerking met het VTI werd ook een nieuwe bar gemaakt, met een knipoog naar het historische interieur. Afhankelijk van de resultaten wordt ook volgend jaar geïnvesteerd, zoals in de 'back-bar', waar bijvoorbeeld alle koelkasten staan opgesteld." Het Kursaal kan de komende maanden uitpakken met enkele opvallende voorstellingen, zoals Adamo (18/11), Umberto Tozzi (12/01), The Paul McCartney Story (26/01), Nana Mouskouri (18/02) en The Roy Orbison Story (16/03). Alle info: www.kursaaloostende.be.