"Files beu? Kom naar Oostende"

ECONOMISCH HUIS START CAMPAGNE OM BEDRIJVEN TE LOKKEN

Burgemeester Johan Vande Lanotte (sp.a) samen met Sabine Friederichs van het Economisch Huis.
Foto Leen Belpaeme Burgemeester Johan Vande Lanotte (sp.a) samen met Sabine Friederichs van het Economisch Huis.
Het Economisch Huis voorziet startpakketten ter waarde van 20.000 euro voor in totaal tien beginnende ondernemingen die in Oostende willen starten. Er komt ook een campagne van 80.000 euro die bedrijven moet overtuigen om in Oostende een tweede vestiging te openen. "Files beu? Kom naar hier!"

Het Economisch Huis werd in 2015 doorgelicht. Daarna werden enkele prioriteiten vastgelegd, zoals het aantrekken van nieuwe bedrijven en het begeleiden van starters. Om aan die doelstellingen te voldoen, worden dit jaar enkele nieuwe acties opgestart. Zo is er 200.000 euro om vernieuwende start-ups naar Oostende te lokken. "We zullen die bedrijven ondersteunen met een startpakket met een waarde van 20.000 euro. De invulling van dat startpakket hangt af van de aard van het bedrijf. We kunnen in totaal tien bedrijven ondersteunen, maar de selectie zal streng zijn. Komen we niet aan tien, dan wordt het budget overgeheveld", geeft burgemeester Johan Vande Lanotte (sp.a) mee. De selectie gebeurt door een werkgroep met als voorzitter Peter Caset van Lom Luchthaven Oostende. "De voornaamste criteria zijn toekomstgericht werken, het creëren van werk en hoe vernieuwend het bedrijf is."

Leegstaande panden

De geselecteerde tien start-ups krijgen begeleiding van een netwerk van deskundigen die financieel advies zullen geven. Ze zullen ook helpen met de zoektocht naar een locatie. "Dat laatste is belangrijk. We kijken eerst naar bestaande locaties, zoals Greenbridge, het bedrijvencentrum en het ondernemerscentrum, maar op dit moment zijn die bijna allemaal volzet. Dus hebben we een lijst gemaakt met leegstaande panden in handelsstraten die gebruikt mogen worden als kantoor, zoals enkele panden in de Alfons Pieterslaan. Op die manier maken we van een probleem een opportuniteit."

Kom naar hier

Er is ook 80.000 euro voor een nieuwe campagne waarbij het Economisch Huis bedrijven wil warm maken om naar Oostende te komen. Ze spelen daarbij in op het fileleed rond Antwerpen en Brussel. "Wij zien dat de files er niet kleiner op worden. Heel wat bedrijven slagen er niet in om hun personeel en materiaal op een economisch aanvaardbare manier naar het werk en 's avonds terug naar huis te brengen. Dat veroorzaakt een grote druk voor zowel de bedrijven als voor de werknemers. Via een campagne willen we bedrijven warm maken om een tweede vestiging in Oostende te openen. We hebben als stad heel wat troeven die we kunnen uitspelen", zegt burgemeester Vande Lanotte.


De campagne start op 15 april. In een eerste fase komt er een originele campagne, daarna worden 100 bedrijven aangesproken en bezocht. Bedoeling is dat elke investeerder snel kan opstarten met de hulp van het Economisch Huis.