Te weinig goede fietspaden: slechts een derde van inwoners vindt het veilig om te fietsen in Ninove

De fietspaden op de Halsesteenweg liggen er slecht bij.
Claudia Van den Houte De fietspaden op de Halsesteenweg liggen er slecht bij.
Het stadsbestuur kreeg heel wat reacties op haar plannen om een zone 30 in te voeren in de hele binnenstad om de veiligheid van fietsers te verhogen, maar blijkt vooral werk te hebben op vlak van veilige fietspaden. Slechts 24 procent van de Ninovieters vindt dat er genoeg fietspaden zijn in Ninove en slechts 29 procent vindt dat de fietspaden in goede staat zijn. Het stadsbestuur wil inzetten op fietscorridors.

Eind vorige week werd bekend dat zowat alle straten binnen de Ninoofse ring zone 30 worden. Schepen van Mobiliteit Wouter Vande Winkel (Samen/Groen) wil op die manier de veiligheid van fietsers verhogen. Er zouden alsmaar meer fietsers zijn, mede dankzij opkomst van de elektrische fiets, waardoor er in Vlaanderen meer ongevallen met fietsers gebeuren. Het bestuur kreeg al heel wat reacties op haar plannen voor een volledige zone 30 in de binnenstad, vaak zeer kritische reacties, al zijn er ook reacties van tevreden fietsers.

Uit cijfers uit de Gemeentemonitor blijkt inderdaad dat amper 35 procent van de inwoners het veilig vindt om in Ninove te fietsen. Het gemiddelde voor het Vlaams Gewest ligt op 52 procent (recentste cijfers uit 2017). Dat lijkt echter vooral aan de fietspaden in Ninove te liggen. Amper 24 procent van de inwoners vindt dat er voldoende fietspaden zijn (ten opzichte van 42% in het Vlaams Gewest), 53 procent vindt van niet (ten opzichte van 36% in het Vlaams Gewest). Daarnaast vindt amper 29 procent van de inwoners dat de fietspaden in Ninove in goede staat zijn, nog een pak lager dan het gemiddelde voor het Vlaams Gewest, dat op 44 procent ligt.

Halsesteenweg

Onder meer op de Halsesteenweg in deelgemeente Meerbeke liggen de fietspaden er al jaren slecht bij. Niet de stad, maar het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is de beheerder van die weg. Dat plant al jaren een herinrichting voor de Halsesteenweg. Volgens Vande Winkel is er nog steeds geen timing. Eerder liet AWV al weten dat het voorontwerp voor de herinrichting van de Halsesteenweg klaar is, maar dat de stad nog een nieuw rioleringsplan moest laten opmaken. “We hebben intussen gevraagd om het rioleringsdossier voor te bereiden”, aldus Vande Winkel.

Fietscorridors

“Wat nieuwe fietspaden betreft, hebben we een halfverharding aangelegd tussen de Terrasstraat en de Oude Eichembaan. Het is de bedoeling om daar op termijn een volwaardig fietspad in te richten. Er zijn ook plannen om het fietspad op de Denderhoutembaan opnieuw in te richten. Belangrijk zijn de plannen om fietscorridors in te richten, waarbij we bestaande wegen reserveren voor fietsers. Met signalisatie en controles zullen we het signaal geven dat die alleen voor fietsers en lokaal verkeer zijn bedoeld. Een voorbeeld is de Sint-Pietersstraat in Meerbeke. Die kreunt nu heel zwaar onder het sluipverkeer dat een deel van de Brusselsesteenweg wil afsnijden. Het is de bedoeling om daar voorrang te geven aan fietsers”, zegt Vande Winkel. De voorbije maanden liet het stadsbestuur ook zowat overal fietssuggestietroken aanleggen in de binnenstad.

De stad plant om onder meer het fietspad op de Denderhoutembaan opnieuw in te richten.
Claudia Van den Houte De stad plant om onder meer het fietspad op de Denderhoutembaan opnieuw in te richten.



2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Georges De Coster

    Ik stel voor dat de fietsers ook eens op de wegcode gewezen worden.Dagelijks zie ik fietsers die de rotonde-KBC nemen tegen de voorgeschreven richting of die gewoon de rotonde dwarsen.’S avonds is meer dan de helft niet verlicht.

  • elie van der smissen

    Het is inderdaad erg gesteld met de fietspaden in onze stad en de deelgemeenten. Als je met de fiets naar het werk moet in het industriepark van Ninove mag je van geluk spreken dat je veilig aan komt op u werk. Dit dossier is al aangekaart sinds 2008 toen werd al beloofd door stad Ninove om dit onderhanden te nemen anno 2019 nog steeds het zelfde beeld. Het industriepark dateert van eind jaren 70 en is tot op vandaag nog steeds het zelfde. Maar wel honderden vrachtwagens meer per dag. Succes